Οι μαθητές/τριες θα διερευνήσουν και θα αναδείξουν τη σημασία της περιοχής του Λαυρίου από γεωγραφική, οικολογική, κοινωνική και οικονομική σκοπιά, θα προβληματιστούν πάνω σε σύγχρονες προκλήσεις και θα αναλάβουν δράση ως ενεργοί πολίτες για την προστασία και την ανάδειξή του.
Οι μαθητές/τριες, κατανεμημένοι/ες σε ομάδες εργασίας, θα επιλέξουν έναν από τους παρακάτω θεματικούς άξονες:
Γεωγραφική Μορφολογία της περιοχής του Λαυρίου.
Οικολογική Σημασία – Είδη φυτών και ζώων.
Οικοσύστημα, Παραγωγή προϊόντων.
Τουριστική Ανάπτυξη και Αειφορία.
Τοπική Οικονομία και Οικοτουρισμός.
Κίνδυνοι – Ρύπανση – Κλιματική Αλλαγή.
Κοινωνικές επιπτώσεις.
Θα εργαστούν συλλέγοντας πληροφορίες από διάφορες πηγές, σχεδιάζοντας χάρτες και διαδρομές του Λαυρίου, βγάζοντας φωτογραφίες και δημιουργώντας λευκώματα, παίρνοντας συνεντεύξεις από ειδικούς, γράφοντας άρθρα στον τοπικό τύπο.
Αικατερίνη Γιώτη, Αλέξανδρος Κατέρης, Σ.Ε. Φυσικών Επιστημών, Δ.Δ.Ε Ανατολικής Αττικής, Απρίλιος 2025.
Σύνδεση με το:
1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-20032.
2. Νέο Πρόγραμμα σπουδών Γεωλογίας-Γεωγραφία ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023.
3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
προσδιορίσουν τη γεωμορφολογία και τη βιοποικιλότητα του Λαυρίου, αναγνωρίζοντας τις ανθρώπινες επιδράσεις στο οικοσύστημα,
αναπτύξουν περιβαλλοντική συνείδηση, κοινωνική υπευθυνότητα και ενεργή στάση ως πολίτες,
εξοικειωθούν με ερευνητικά εργαλεία και ψηφιακά μέσα καταγραφής και παρουσίασης,
συμμετάσχουν ουσιαστικά στη σχολική και τοπική κοινότητα, προτείνοντας λύσεις και επικοινωνώντας το μήνυμα της προστασίας της φύσης,
αναστοχαστούν πάνω στη δράση, να εκφραστούν δημιουργικά και να συνδέσουν τη γνώση με την προσωπική και συλλογική δράση.
Στη φάση αυτή, στόχος είναι η εξειδίκευση του θέματος και η σύνδεσή του με το Π.Σ. «Δράσεις Ενεργού Πολίτη».
Δραστηριότητες:
Εισαγωγή στον όρο «Ενεργός Πολίτης» και στις βασικές αρχές του.
Συζήτηση στην τάξη.
Καταιγισμός ιδεών: Τι γνωρίζουμε για τη γεωγραφία του Λαυρίου; Ποιοι οργανισμοί διαβιούν; Τι είδους προϊόντα παράγονται στο Λαύριο; Ποια επαγγέλματα επιλέγουν συνήθως οι κάτοικοι του Λαυρίου; Παρατηρείται ρύπανση στο Λαύριο και τι μας προβληματίζει;
Διαμόρφωση του ερευνητικού ερωτήματος-θεματικοί άξονες.
Χωρισμός των μαθητών/τριών σε ομάδες, με βάση τους θεματικούς άξονες.
Στη φάση αυτή, στόχος είναι η οργάνωση της έρευνας και των δράσεων των ομάδων.
Δραστηριότητες:
Ανάθεση ρόλων στις ομάδες (ερευνητές/τριες, συντονιστές/τριες, υπεύθυνοι/ες παρουσίασης κλπ.).
Οργάνωση επίσκεψης στο πεδίο ή/και στο ΚΠΕ.
Συλλογή υλικού (χάρτες, φωτογραφίες, άρθρα, ντοκιμαντέρ κλπ.)
Σχεδιασμός ερωτηματολογίων για συνεντεύξεις επαγγελματιών.
Προτεινόμενες δραστηριότητες, ανάλογα με το θέμα που έχει επιλεγεί:
Αποτύπωση γεωμορφολογίας του Λαυρίου-πιθανές ιδιαιτερότητες κλίματος.
Καταγραφή χλωρίδας και πανίδας του Λαυρίου-οικολογική σημασία ειδών.
Καταγραφή προϊόντων που παράγονται στο Λαύριο-σύνδεση με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του οικοσυστήματος.
Καταγραφή επαγγελμάτων -ιστορική αναδρομή- συσχέτισή τους με το οικοσύστημα ή/και τη γεωμορφολογία του Λαυρίου.
Καταγραφή οικολογικών προβλημάτων π.χ. α) είδη ρύπανσης/ρύπων και συσχέτισή τους με την οικονομική δραστηριότητα, β) είδη που απειλούνται λόγω των ανθρώπινων παρεμβάσεων/δραστηριοτήτων ή της κλιματικής αλλαγής, γ) συσχέτιση ρύπανσης ή/και κλιματικής αλλαγής με πιθανή αλλαγή στα παραγόμενα προϊόντα, δ) αλλαγές επαγγελμάτων ή/και επαγγελματικής δραστηριότητας, ε) κοινωνικές επιπτώσεις.
Η συλλογή δεδομένων προτείνεται (ενδεικτικά) να υλοποιηθεί με:
Εκπαιδευτική επίσκεψη στο πεδίο ή/και στο ΚΠΕ Λαυρίου.
Συνεργασία με τμήματα Πανεπιστημίων (π.χ. τμήμα Βιολογίας, τμήμα Γεωλογίας κλπ).
Επικοινωνία/συνεργασία με τοπικούς φορείς/συλλόγους π.χ. συνεταιρισμούς, ορειβατικούς συλλόγους κλπ.
Συνεντεύξεις με κατοίκους-επαγγελματίες/τουριστικούς φορείς/ειδικούς.
Αναζήτηση πληροφοριών από το διαδίκτυο.
Στη φάση αυτή, οι μαθητές/τριες προχωρούν στη δημιουργία:
φωτογραφικού λευκώματος,
αφισών,
ενημερωτικού εντύπου.
Στη φάση αυτή, στόχος είναι η κοινωνική συμμετοχή και ενημέρωση της σχολικής και ευρύτερης κοινότητας, μέσα από δραστηριότητες, όπως:
οργάνωση εκδήλωσης στο σχολείο ή/και σε συνεργασία με δήμο/τοπικούς φορείς (έκθεση, παρουσιάσεις, προβολές),
ανάρτηση υλικού στην ιστοσελίδα του σχολείου ή στα social media,
σύνταξη επιστολής προς το Δήμο ή Περιφέρεια με προτάσεις για την προστασία του Λαυρίου.
Στο πλαίσιο του αναστοχασμού, γίνεται αποτίμηση της δράσης και ενίσχυση της ενεργού στάσης των μαθητών/τριών, μέσα από δραστηριότητες, όπως:
συζήτηση στην τάξη (Τι μάθαμε; Τι θα αλλάζαμε; Πώς άλλαξαν μετά από αυτήν την δράση οι στάσεις μας και οι απόψεις μας),
συμπλήρωση αναστοχαστικών φύλλων εργασίας,
σύνταξη επιστολής προς το Δήμο ή Περιφέρεια με προτάσεις για την προστασία του Λαυρίου.