Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Νέα Ζωή Ασπροπύργου: τόποι, άνθρωποι και περιβάλλον

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Το πρόγραμμα αποσκοπεί στη συμμετοχή των μαθητών/τριών σε έργα διερεύνησης της γεωγραφίας των οικισμών και των καταυλισμών Ρομά της Νέας Ζωής Ασπροπύργου και συγκεκριμένα του φυσικού και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος μέσα στο οποίο αναπτύσσονται οι δραστηριότητες των κατοίκων της περιοχής. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και την αξιοποίηση ποικιλίας μεθόδων, μέσων και εργαλείων (αυτοψία, παρατήρηση στο πεδίο, φωτογράφιση, χαρτογράφηση κ.λπ.) οι μαθητές/τριες μελετούν την τοπογραφία στους οικισμούς της Νέας Ζωής τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης δραστηριότητας σε αυτούς, εντοπίζουν και αξιολογούν προβλήματα που αφορούν: α) την παροχή καθαρού νερού και την ύπαρξη αποχέτευσης και β) τα επαγγέλματα, τις εργασιακές συνθήκες και την ποιότητα ζωής των επαγγελματιών και των οικογενειών τους. Προτείνουν παρεμβάσεις που χρειάζεται να γίνουν και οι οποίες βελτιώνουν τη ζωή στις κοινότητές τους και αμβλύνουν τις ανισότητες.

Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες μετά την πραγματοποίηση του προγράμματος θα είναι σε θέση να:

σχεδιάζουν μικρές έρευνες για τη μελέτη της τοπικής γεωγραφίας,

επιλέγουν και αξιοποιούν κατάλληλες μεθόδους και εργαλεία για τη μελέτη θεμάτων της τοπικής γεωγραφίας,

περιγράφουν το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον της περιοχής της Νέας Ζωής Ασπροπύργου,

εντοπίζουν διαφορές και ομοιότητες του περιβάλλοντος της Νέας Ζωής με γειτονικά περιβάλλοντα,

αναφέρουν οικιστικούς και κοινωνικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη ζωή στις κοινότητες της Νέας ζωής Ασπροπύργου,

αξιολογούν προτάσεις που βελτιώνουν τη σημερινή ζωή στους οικισμούς και τους καταυλισμούς της Νέας Ζωής και αμβλύνουν τις ανισότητες.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες συζητούν με αφορμή φωτογραφίες από τους οικισμούς στην ευρύτερη περιοχή της Νέας Ζωής Ασπροπύργου και σημειώνουν προβλήματα που αφορούν τη καθημερινή ζωή στους οικισμούς. Θέτουν ερωτήματα για τη μελέτη αυτών των προβλημάτων. Η λίστα ερωτημάτων που δημιουργείται οδηγεί, μέσα από διαβούλευση, στη διατύπωση συγκεκριμένων προκλήσεων που μπορούν να διερευνηθούν (π.χ. Πώς είναι το φυσικό περιβάλλον γύρω από τους οικισμούς; – Πώς είναι οργανωμένοι οι οικισμοί; – Τι κατασκευές υπάρχουν; – Πώς είναι κατασκευασμένα τα σπίτια; – Πώς μετακινούνται οι άνθρωποι; – Ποιες είναι οι ασχολίες των κατοίκων κ.λπ.). Τα ερωτήματα που αφορούν ιστορικά χαρακτηριστικά των κοινοτήτων της Νέας Ζωής συνδέονται με ένα παράλληλο – συμπληρωματικό σχέδιο προγράμματος που αφορά την τοπική Ιστορία με θέμα: «Νέα Ζωή Ασπροπύργου: ιστορία και πολιτισμικές ταυτότητες».

Καθώς η σχολική κοινότητα του 7ου Δημ. Σχ. Ασπροπύργου συμμετέχει στο West Attica Fairville Lab (πρόγραμμα της commonspace που χρηματοδοτείται από την ΕΕ) κάποιες δράσεις του προγράμματος συνδέθηκαν με το παρόν σχέδιο δράσης. Οι μαθητές/τριες συζητούν ποιες ενέργειες-δράσεις χρειάζεται να σχεδιάσουν για να προσεγγίσουν τα ερωτήματα που έχουν θέσει. Επιλέγουν την οικιστική περιοχή κοντά στο σχολείο που θα μελετήσουν. Με τη βοήθεια του/της εκπ/κού επιλέγουν κατάλληλες μεθόδους συλλογής δεδομένων (π.χ. επίσκεψη και παρατήρηση, φωτογράφηση, αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων όπως το google maps κ.λπ.) και συντάσσουν ένα σχέδιο δράσεων με χρονοδιάγραμμα. Συζητούν δυσκολίες που ενδεχομένως θα συναντήσουν και προτείνουν λύσεις (π.χ. προβλήματα χαρτογράφησης λόγω μη οριοθέτησης των οικιστικών περιοχών ή μη ονοματοδοσίας οδών).

Συζητούν για τον τρόπο οργάνωσης της έρευνάς τους, όπως :

Συλλογή δεδομένων (φωτογραφιών, χαρτών, άρθρων, αναζήτηση στο διαδίκτυο, στοιχεία από απογραφές κλπ.)

Αναζήτηση και πρόσκληση κατοίκων των οικισμών στο σχολείο για συνέντευξη

Προετοιμασία υλικών και εργαλείων (πυξίδα, φωτογραφική μηχανή, χάρακες, ξυλομπογιές, κ.λπ.)

Τέλος, μοιράζονται ιδέες για το πώς μπορούν να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα της μικρής τους έρευνας.

Επιτόπια παρατήρηση – έρευνα σε κοντινό οικισμό:

Φωτογράφηση στοιχείων του περιβάλλοντος (φυσικού και ανθρωπογενούς).

Κατασκευή χάρτη του οικισμού με τη βοήθεια του φωτογραφικού υλικού και των αεροφωτογραφιών.

Σχεδιασμός των ερωτήσεων των συνεντεύξεων με εστίαση σε θέματα συνθηκών διαμονής και εργασίας, ενώ οι ερωτήσεις μπορεί να περιλαμβάνουν και προτάσεις των κατοίκων για βελτίωση των συνθηκών.

Πραγματοποίηση συνεντεύξεων – μαγνητοφώνηση- απομαγνητοφώνηση – επεξεργασία κειμένων- Επεξεργασία υλικού σε ομάδες εργασίας με βάση τα ερωτήματα που έχουν τεθεί.

Συζήτηση για προβλήματα που αφορούν τη ζωή στον οικισμό με εστίαση: α) στην παροχή καθαρού νερού και στις υποδομές αποχέτευσης και β) στις εργασιακές συνθήκες των κατοίκων.- Διατύπωση προτάσεων για τη βελτίωση των προβλημάτων διαβίωσης στους οικισμούς της Νέας Ζωής.

Σύνταξη και αποστολή επιστολής στον Δήμο Ασπροπύργου με τα αποτελέσματα της έρευνας και τις προτάσεις βελτίωσης της ζωής στη Νέα Ζωή με στόχο την άμβλυνση των ανισοτήτων.

Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους στους/στις συμμαθητές/τριές τους στο σχολείο, στους γονείς της σχολικής κοινότητας και στην ευρύτερη κοινότητα του Δήμου Ασπροπύργου μέσα από:

Ψηφιακή παρουσίαση (PowerPoint ).

Έκθεση φωτογραφιών και χαρτών του οικισμού της Νέας Ζωής που μελέτησαν.

Ανάρτηση της αναφοράς του προγράμματος με τη βοήθεια του/της εκπ/κού στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται την πορεία των δράσεών τους και συζητούν:

Τι έμαθαν για το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον των οικισμών της Νέας Ζωής;

Ποιες στιγμές της έρευνάς τους ήταν ενδιαφέρουσες και γιατί;

Ποιες δυσκολίες αντιμετώπισαν και πώς τις ξεπέρασαν;

Ποια είναι τα συναισθήματά τους μετά την ολοκλήρωση των δράσεων;

Σε ποια άλλη περιοχή της Δυτικής Αττικής θα ήθελαν να επεκτείνουν την έρευνά τους;

Πώς αυτή η δράση έχει αντίκτυπο στη σχολική τους κοινότητα και στην ευρύτερη κοινότητα;