Οι μαθητές/τριες θα έρθουν σε επαφή και θα μελετήσουν τοποθεσίες της Δράμας και της περιοχής της, οι οποίες έχουν ιδιαίτερο φυσικό ενδιαφέρον.
Συγκεκριμένα, μπορούν να επιλέξουν:
το Σπήλαιο των πηγών του ποταμού Αγγίτη (Μααρά),
το δάσος της Ελατιάς,
το Φαλακρό όρος,
την περιοχή του λεκανοπεδίου Κ. Νευροκοπίου,
το Μενοίκιο όρος,
τον ποταμό Νέστο και παραποτάμους του στην περιοχή του Παρανεστίου,
τις πηγές του Κεφαλαρίου και τα Τενάγη των Φιλίππων,
τις πηγές της Αγίας Βαρβάρας στην πόλη της Δράμας.
Αντίστοιχα, μπορούν να εστιάσουν σε πιο συγκεκριμένες περιοχές γεωγραφικού και φυσικού ενδιαφέροντος, ανάλογα με την έδρα του σχολείου.
Λαμβάνοντας υπόψη όσα ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών, όπως και το πλαίσιο της ενασχόλησης με τις τοποθεσίες, οι μαθητές/τριες θα μελετήσουν τους γεωλογικούς και γεωμορφολογικούς σχηματισμούς, αλλά και την αλληλεπίδραση φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Παράλληλα, θα ασκηθούν στη χρήση χαρτών ως βασικών εργαλείων αποτύπωσης χωρικών δεδομένων και σχέσεων, καθώς και έγκυρων διαδικτυακών πηγών. Επίσης, θα ενισχυθεί η μύηση των μαθητών/τριών σε ερευνητικές ομαδοσυνεργατικές και βιωματικές δραστηριότητες.
Διασύνδεση με το:
1) τρέχον πρόγραμμα σπουδών (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003) και το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για την Α΄ και Β΄ τάξη Γυμνασίου.
2) Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
αξιοποιήσουν τις έννοιες της Γεωλογίας-Γεωγραφίας στη μελέτη της Τοπικής Γεωγραφίας,
γνωρίσουν περιοχών με ιδιαίτερο φυσικό ενδιαφέρον και να ευαισθητοποιηθούν για την ανάδειξη της σημασίας τους και την προστασία τους,
παράγουν υλικό που θα αποτυπώνει τη σχέση των μαθητών/τριών με το φυσικό περιβάλλον και το περιβάλλον του ιδιαίτερου τόπου τους.
Οι μαθητές/τριες συζητούν τι γνωρίζουν για την περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Δράμας εντοπίζουν και αποφασίζουν ποια συγκεκριμένα σημεία θα μελετήσουν στο πλαίσιο της Τοπικής Γεωγραφίας.
Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν τη δράση με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού.
Ειδικότερα, προχωρούν σε:
κατανομή ομάδων και ρόλων (γεωγράφοι, γεωλόγοι, ερευνητές/τριες, φωτογράφοι),
καταγραφή προορισμών και των κύριων χαρακτηριστικών τους,
εντοπισμός στοιχείων για τις τοποθεσίες, την εξέλιξη της μορφής τους, την πρόσβαση σε αυτές,
καταγραφή τοπωνυμιών και παλιών τοπωνυμιών,
επισκέψεις και παρατήρηση των περιοχών,
επαφές με φορείς και πρόσωπα που σχετίζονται με τους προορισμούς και με πρόσωπα που μπορούν να λειτουργήσουν σαν πληροφορητές της Τοπικής Γεωγραφίας,
προετοιμασία υλικού (άδειες μετακίνησης, φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, κλπ),
φωτογράφηση και καταγραφή εμπειριών.
Οι μαθητές/τριες, αφού συγκεντρώσουν πληροφοριών από τοπικές πηγές, μπορούν να:
συντάξουν δελτίο τύπου,
δημιουργήσουν παρουσίαση,
συντάξουν εκτενές κείμενο με περιγραφή της δράσης,
συμμετέχουν σε μαθητικό συνέδριο.
Οι μαθητές/τριες μπορούν να:
κοινοποιήσουν τα συμπεράσματά τους στον τοπικό τύπο,
απευθυνθούν στη σχολική κοινότητα, μέσα από την παρουσίαση που θα φτιάξουν,
αναρτήσουν το κείμενο με περιγραφή της δράσης, που θα συντάξουν, σε ιστολόγιο και στην επίσημη ιστοσελίδα του σχολείου.
Οι μαθητές/τριες απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με:
τις γνώσεις που απέκτησαν για την Τοπική Γεωγραφία,
τον τρόπο με τον οποίο συνδέεται η Τοπική Γεωγραφία, όπως την μελέτησαν, με την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή,
τον τρόπο που εργάστηκαν,
τον τρόπο που διαμόρφωσαν το αποτέλεσμα της εργασίας τους.