Σύνδεση φύσης – πολιτισμού με την προβολή εικόνων και slideshow για γνωριμία με διατηρητέα μνημεία φύσης (Απολιθωμένο Δάσος Λέσβου) και με ιερούς φυσικούς τόπους και αιωνόβια δέντρα, εθνικά και διεθνικά (δάση Ζαγορίου και Κόνιτσας και ιερά δάση Mijikenda Kaya).
Εξέταση της βιοποικιλότητας των αιωνόβιων δέντρων/δασών και των σύγχρονων απειλών τους. Διαλογική αντιπαράθεση.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
-
Να γνωρίσουν ότι ορισμένα δέντρα προστατεύονται από την Πολιτεία ως Μνημεία της Φύσης.
-
Να κατανοήσουν τη σημασία των αιωνόβιων δέντρων ως καταφυγίων βιοποικιλότητας και στυλοβατών της ζωής στον πλανήτη.
-
Να υιοθετήσουν θετικές στάσεις υπέρ της διατήρησης απειλούμενων ειδών και δασών.
-
Να μάθουν να διατυπώνουν τεκμηριωμένα επιχειρήματα και να επιλύουν ειρηνικά διαφωνίες στο πλαίσιο συζητήσεων.
-
Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και ομαδικής εργασίας.
-
Να καλλιεργήσουν τη δημιουργική και κριτική σκέψη, μέσω βιωματικών και διαλογικών δραστηριοτήτων.
Προτεινόμενες δραστηριότητες
- Διατηρητέα μνημεία της φύσης (10΄)
Ο/η Εκπαιδευτικός κάνει μια εισαγωγή σχετικά με τα διατηρητέα μνημεία της φύσης, ανοίγοντας την ιστοσελίδα Διατηρητέα Μνημεία της Φύσης (geogreece.gr) στην οποία παρουσιάζεται ο κατάλογος με τα Διατηρητέα Μνημεία της Φύσης στην Ελλάδα. Τονίζεται πως υπάρχουν προστατευόμενοι φυσικοί σχηματισμοί που έχουν μνημειακό χαρακτήρα και χαρακτηρίζονται ειδικότερα ως διατηρητέα μνημεία της φύσης, βάσει νομοθεσίας και πως σε αυτά, περιλαμβάνονται μεμονωμένα δένδρα ή συστάδες δένδρων με ιδιαίτερη βοτανική, οικολογική, αισθητική ή ιστορική και πολιτισμική αξία. Ζητείται από τα παιδιά να παρατηρήσουν τον χάρτη της Ελλάδας που προβάλλεται και να εντοπίσουν το όνομα ενός μνημείου φύσης και την περιοχή στην οποία ανήκει, ενώ ο/η εκπαιδευτικός μαρκάρει πάνω του. Εύκολα συμπεραίνεται ο σημαντικός αριθμός ύπαρξης τέτοιων φυσικών μνημείων από την ολομέλεια.
Εναλλακτική δραστηριότητα: Δέντρα ως μνημεία της φύσης (10΄)
Εναλλακτικά, μπορεί να παρουσιαστεί το δέντρο της ελιάς του Πεισίστρατου, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως μνημείο της φύσης, καθώς αποτελεί ένα από τα 10 αρχαιότερα ελαιόδεντρα στον κόσμο. https://www.lifo.gr/now/greece/i-elia-toy-peisistratoy-stoys-agioys-anargyroys-ena-dentro-ilikias-2500-eton-eikones και ζητείται από τα παιδιά να πουν τις εντυπώσεις τους και να εκφράσουν τυχόν απορίες. Ως εναλλακτική δραστηριότητα, για το σπίτι, τα παιδιά επιλέγουν κάποιο από τα δέντρα που είναι χαρακτηρισμένα ως μνημεία της φύσης και συλλέγουν πληροφορίες για αυτά. Ενδεικτικά, μπορούν να ερευνήσουν: την περιοχή όπου αυτά φύονται, το είδος τους, τους λόγους για τους οποίους χαρακτηρίστηκαν ως Μνημεία της Φύσης, την ιστορία τους και την κατάστασή τους σήμερα. Τα παιδιά ανακοινώνουν τα βασικά σημεία της εργασίας τους στην ολομέλεια της τάξης και συζητείται ποιο μνημείο της φύσης τα εντυπωσίασε και γιατί. Παράλληλα τονίζεται η σημασία της διατήρησής του.
- Διαλογική αντιπαράθεση (25΄)
Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να επικεντρωθούν στα μαρκαρισμένα σημεία του αρχείου που προβάλλεται και να επεξεργαστούν τις πληροφορίες σχετικά με τους παράγοντες που απειλούν τα αιωνόβια δέντρα. Η συζήτηση στην ολομέλεια επικεντρώνεται στα φυσικά αίτια που απειλούν τα αιωνόβια δέντρα, στην αλλοίωση του περιβάλλοντος και στην προσπάθεια του ανθρώπου να το πολιτισμικοποιήσει, στη λησμονιά και την εγκατάλειψη, που μπορεί να αποβεί μοιραία, και στην απουσία κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου και οδηγιών διαχείρισης/συντήρησης των υπερήλικων αυτών πλασμάτων. (Δες φάκ. Εκπαιδευτικό υλικό αξιοποίησης υποφάκ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4 / αρχείο word Αρχαία δέντρα – Σύγχρονες απειλές).
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε δύο ομάδες και ορίζονται τρεις κριτές. Κάθε ομάδα λαμβάνει μια κάρτα με το εξής σενάριο:
Κατασκευαστική εταιρεία επιθυμεί να δημιουργήσει χιονοδρομικό κέντρο στο ιερό δάσος του κοντινού χωριού, απαιτώντας διάνοιξη δρόμων και καταστροφή μέρους του.
Οι ομάδες επιχειρηματολογούν υπέρ ή κατά του έργου, ενώ οι κριτές αξιολογούν με βάση την ποιότητα επιχειρημάτων και συνεργασίας. Η ομάδα με τη μεγαλύτερη βαθμολογία ανακηρύσσεται νικήτρια. Πρόκειται για εναλλακτική, βιωματική τεχνική διδασκαλίας, που ενισχύει τη κριτική σκέψη, τη συνεργασία και την ευαισθητοποίηση σε περιβαλλοντικά θέματα.
- Εναλλακτική δραστηριότητα: Διάλογος με ένα αιωνόβιο δέντρο (25΄)
Εναλλακτικά, μπορεί να αξιοποιηθεί η αφήγηση του παραμυθιού «Το δέντρο του μικρού μας κόσμου» και τα παιδιά να εντοπίσουν και να παρουσιάσουν το μήνυμά του στην ολομέλεια. Προτείνεται να ζητηθεί από τα παιδιά να χωριστούν σε ζευγάρια δικής τους επιλογής και να γράψει το κάθε ζευγάρι, έναν διάλογο με ένα αιωνόβιο δέντρο. (Δες φάκ. Εκπαιδευτικό υλικό αξιοποίησης υποφάκ. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4 / αρχείο word 5ο Φύλλο εργασίας). Υπενθυμίζεται από τον/την εκπαιδευτικό, ο τρόπος συγγραφής διαλόγων (ευθύς λόγος). Στο τέλος, το κάθε ζευγάρι διαβάζει τους διαλόγους. Ο/η εκπαιδευτικός συντονίζει τη δραστηριότητα, σχολιάζεται το περιεχόμενο της κάθε συνέντευξης και η εμπειρία της όλης διαδικασίας.