Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να αποκτήσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές επίγνωση και ευαισθησία γύρω από τα περιβαλλοντικά ζητήματα, να θυμηθούν τον μύθο που συνοδεύει χιλιάδες χρόνια την ιστορία της περιοχής της λίμνης της Βιστωνίδας και να γνωρίσουν την βιοποικιλότητα που υπάρχει σήμερα στην ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, οι μαθήτριες και οι μαθητές θα αναγνωρίσουν τα προβλήματα που δυστυχώς εμφανίστηκαν με την πάροδο των χρόνων και θα προτείνουν πιθανές λύσεις που αν εφαρμοστούν θα αλλάξουν προς το καλύτερο το μέλλον της λίμνης Βιστωνίδας αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Μέσα από το πρόγραμμα οι μαθητές/τριες:
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές /τριες θα:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Ο/Η εκπαιδευτικός εισάγει τους/τις μαθητές/τριες στο θέμα της λίμνης Βιστωνίδας με την αναφορά ότι πρόκειται για μία λιμνοθάλασσα της B. Ελλάδας, χωρίς να δώσει περισσότερες πληροφορίες. Οι μαθητές/τριες θα παρακολουθήσουν αρχικά ένα βίντεο που αφορά στη λίμνη Βιστωνίδα (ενδεικτικά ο/η εκπαιδευτικός πληκτρολογεί «Λίμνη Βιστωνίδα» και επιλέγει το βίντεο που θεωρεί κατάλληλο για την τάξη του) με κλειστό ήχο για να μαντέψουν για ποια λιμνοθάλασσα πρόκειται. Οι καταγραφές των απόψεων μπορούν να γίνουν από κάποιον/α μαθητή/τρια στον πίνακα.
Έπειτα ο/η εκπαιδευτικός ανακοινώνει ότι πρόκειται για τη λίμνη Βιστωνίδα και παρακολουθούν εκ νέου το ίδιο βίντεο με ήχο. Ακολουθεί συζήτηση για το ποιοι/ες έχουν επισκεφτεί τη λίμνη και τι εμπειρίες είχαν από αυτήν την επίσκεψη.
Στο πρώτο εργαστήριο θα γίνει ο χωρισμός των ομάδων και η πρώτη ανάθεση των εργασιών. Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορεί να χωριστεί μία τάξη σε ομάδες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο/η εκπαιδευτικός θα χωρίσει τους/τις μαθητές/τριες σε δύο ομάδες: η πρώτη ομάδα θα έχει ως αντικείμενο εργασίας τη συλλογή πληροφοριών και εικόνων μέσω διαδικτύου για τη χλωρίδα της λίμνης Βιστωνίδας και η δεύτερη για την πανίδα της. Το υλικό που θα συγκεντρώσουν θα αναρτηθεί σε δύο Padlets: «Η χλωρίδα της Λίμνης Βιστωνίδας – Padlet 1» & «Η πανίδα της λίμνης Βιστωνίδας – Padlet 2» .
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες θα:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στους/στις μαθητές/τριες πληροφορίες σχετικά με το Πόρτο Λάγος, το οποίο αποτελεί ένα φυσικό λιμάνι στο τέλος της λίμνης Βιστωνίδας (ενδεικτικά: αξιοποίηση του power point με θέμα “Πόρτο Λάγος”). Γίνεται συζήτηση και επιλύονται απορίες.
Ξεκινώντας θα τοποθετήσουμε τη λίμνη Βιστωνίδα στον χάρτη, αξιοποιώντας το εργαλείο Google Earth (ο σύνδεσμος παρατίθεται στον φάκελο του προγράμματος). Μπορούμε να βάλουμε περισσότερες φωτογραφίες που θα συνοδεύουν τη λίμνη Βιστωνίδα στο Google Earth. Τον Διαδραστικό χάρτη μπορούμε να τον αποθηκεύσουμε για μελλοντική χρήση.
Θα ακολουθήσει μία ιστορική αναδρομή στη μυθολογία της Γ’ Δημοτικού και συγκεκριμένα στους άθλους του Ηρακλή. Για τον λόγο αυτό, οι μαθητές/τριες ανά ομάδες των δύο ατόμων θα κληθούν να βρουν τις λύσεις ενός σταυρόλεξου (ενδεικτικά: “ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1” ) ώστε να θυμηθούν κάποια βασικά στοιχεία του μύθου. Αφού επισημανθούν οι σωστές απαντήσεις, θα δοθούν στις ίδιες ομάδες σελίδες Α4 που θα περιέχουν 3 εξάγωνα (ενδεικτικά: “ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2). Θα κληθούν οι μαθητές/τριες να γράψουν ή να ζωγραφίσουν τον μύθο των αλόγων του Διομήδη μέσα στα εξάγωνα, παρουσιάζοντας έτσι τον μύθο μέσα από τρεις φάσεις. Κάθε ομάδα θα παρουσιάσει το υλικό της και προτείνεται να επιλέξουμε εξάγωνα από διαφορετικές ομάδες προκειμένου να φτιάξουμε τον ίδιο μύθο. Ο/η εκπαιδευτικός συγκεντρώνει όλα τα εξάγωνα και δημιουργεί διαφορετικές συνθέσεις επικολλώντας τα σε χαρτόνι.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες θα:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Ο/Η εκπαιδευτικός ενσαρκώνει τον Ηρακλή, ο οποίος επισκέπτεται τη λίμνη Βιστωνίδα σήμερα. Τι φυτά θα βρει μέσα και γύρω από τη λίμνη; Η ομάδα που έχει αναλάβει τη χλωρίδα της λίμνης μάς παρουσιάζει το υλικό της. Ανοίγουμε το Padlet 1 (- Η χλωρίδα της λίμνης Βιστωνίδας) και τα μέλη της ομάδας συγκεντρώνονται ώστε να παρουσιάσουν τις καταγραφές τους. Καλό θα είναι να παροτρύνουμε όλα τα παιδιά να παρουσιάσουν το υλικό τους, ανεξάρτητα αν ήταν λίγο ή πολύ. Επειδή όμως κάθε παιδί έχει τον δικό του χαρακτήρα και μπορεί να μην θέλει να εκτεθεί, έχουμε ζητήσει από κάθε ομάδα να αποφασίσει μόνη της ποιος και πώς θα κάνει την παρουσίασή της. Έπεται η ομάδα που έχει αναλάβει την πανίδα της λίμνης Βιστωνίδας – Padlet 2.
Ακολουθεί συζήτηση με ερωτήσεις και επίλυση αποριών.
Ενδεικτικές ερωτήσεις:
Κλείνοντας κάνουμε λόγο για την τροφική αλυσίδα χωρίς όμως επεξηγήσεις, επειδή θα είναι το θέμα του επόμενου εργαστηρίου μας.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες θα:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Το τέταρτο εργαστήριο θα ξεκινήσει παρακολουθώντας ένα πολύ χρήσιμο βίντεο (ενδεικτικά από το NOESIS) για την τροφική αλυσίδα. Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να πληκτρολογήσει στον φυλλομετρητή τις λέξεις “τροφική αλυσίδα” και να επιλέξει το κατάλληλο βίντεο για την τάξη. Μετά θα ακολουθήσει συζήτηση και επίλυση αποριών.
Ενδεικτικές ερωτήσεις:
Ο/Η εκπαιδευτικός θα καλέσει έπειτα τους/τις μαθητές/τριες να συμπληρώσουν την πυραμίδα της τροφικής αλυσίδας της λίμνης Βιστωνίδας. Για το λόγο αυτό θα τους χωρίσει σε ομάδες των δύο ατόμων και θα ανοίξει τα Padlets που έχουν φτιάξει οι μαθητές/τριες με τη χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής της λίμνης.
Έπειτα θα τους δοθεί το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3 (ενδεικτικά: «Η Πυραμίδα της Τροφικής αλυσίδας») όπου θα κληθούν να ζωγραφίσουν φυτά και ζώα που θα επιλέξουν, ώστε να δημιουργήσουν τροφικές αλυσίδες. Ο/Η εκπαιδευτικός τα συγκεντρώνει και τα αναρτά σε χαρτόνια, ώστε να μπορούν να ανατρέχουν σε αυτά συχνά οι μαθητές/τριες.
Εναλλακτικά, μπορεί ο/η εκπαιδευτικός να έχει αποθηκεύσει φωτογραφίες από την πανίδα και την χλωρίδα της λίμνης Βιστωνίδας και αφού χωρίσει τους/τις μαθητές/τριες σε ομάδες να μοιράσει σετ εικόνων και μεγάλα χαρτόνια όπου οι μαθητές/τριες θα κατασκευάσουν μία πυραμίδα και θα επικολλήσουν τα ζώα και τα φυτά στην κατάλληλη περιοχή.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές /τριες θα:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Στο συγκεκριμένο εργαστήριο ο/η εκπαιδευτικός με τη βοήθεια των μαθητών/τριών θα συμπληρώσει έναν εννοιολογικό χάρτη (ενδεικτικό εργαλείο εννοιολογικού χάρτη: Mindomo) με τίτλο: Δραστηριότητες του ανθρώπου στη λίμνη Βιστωνίδα και οι συνέπειές τους). Εναλλακτικά δημιουργούμε τον εννοιολογικό χάρτη παραδοσιακά στον πίνακα της τάξης ή επιλέγουμε άλλο εργαλείο διαδικτυακό.
Ο/Η εκπαιδευτικός αφού ανοίξει τον εννοιολογικό χάρτη που έχει αποθηκεύσει στην επιφάνεια του υπολογιστή της τάξης και στον οποίο έχει συμπληρώσει ανθρώπινες δραστηριότητες μέσα και γύρω από την λιμνοθάλασσα, εξηγεί στους/στις μαθητές/τριες τη διαδικασία του εργαστηρίου. Έχοντας ήδη κατασκευάσει οι μαθητές/τριες τις τροφικές αλυσίδες που αφορούν στη λίμνη Βιστωνίδα, τους παραθέτει κάποιες ανθρώπινες δραστηριότητες οι οποίες μπορεί να αποτελέσουν κινδύνους για την ύπαρξη και διατήρηση της λίμνης και τους ζητά να σκεφτούν τις συνέπειες που θα δημιουργηθούν στο οικοσύστημα της λίμνης, αν αυτοί οι κίνδυνοι πραγματοποιηθούν. Μέσα από συζήτηση οι μαθητές/τριες εκφράζουν τις προσωπικές τους απόψεις για τις πιθανές συνέπειες για κάθε μία από τις ανθρώπινες δραστηριότητες και ο/η εκπαιδευτικός ή κάποιος/οι από τους/τις μαθητές/τριες καλούνται να περάσουν τα δεδομένα αυτά στον εννοιολογικό χάρτη.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες θα:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Οι μαθητές/τριες με τη συνοδεία του/της εκπαιδευτικού μεταβαίνουν στην αίθουσα υπολογιστών του σχολείου. Εκεί ο/η εκπαιδευτικός έχει ανοίξει στους υπολογιστές το λογισμικό Canva. Πρόκειται για ένα δωρεάν λογισμικό με το οποίο μπορεί κάποιος να δημιουργήσει αφίσες, να τις αποθηκεύσει και να τις εκτυπώσει. Οι μαθητές/τριες καλούνται να επιλέξουν από τις ήδη έτοιμες αφίσες αυτή που τους αρέσει και να αλλάξουν το περιεχόμενό της, ώστε να ταιριάζει σ’ αυτό της λίμνης Βιστωνίδας. Μπορούν όμως να δημιουργήσουν από την αρχή τη δική τους αφίσα, επιλέγοντας φωτογραφίες ελεύθερες από πνευματικά δικαιώματα από το διαδίκτυο. Στο συγκεκριμένο εργαστήριο πολύτιμη μπορεί να αποδειχθεί η βοήθεια του/της εκπαιδευτικού της πληροφορικής.
Τα θέματα της αφίσας θα είναι είτε οι λύσεις που προτείνουν οι μαθητές/τριες για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η λίμνη, είτε προτροπές, ώστε να αποφευχθούν μελλοντικά προβλήματα.
Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να εκτυπώσει τις αφίσες και με τη βοήθεια των μαθητών/τριων να τις αναρτήσει στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου. Μια άλλη ιδέα είναι να τις αποθηκεύσει και να τις προβάλει στην ιστοσελίδα του σχολείου, ώστε να ενημερωθούν όλοι/ες οι μαθητές/τριες και οι γονείς.
Εναλλακτικά, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες να κατασκευάσουν από την αρχή τη δική τους αφίσα, με υλικό που θα εκτυπώσουν ή θα ζωγραφίσουν. Αν εφαρμοστεί αυτή η επιλογή, ο/η εκπαιδευτικός θα χρειαστεί να παρέχει στους/στις μαθητές/τριες φύλλα χαρτιού Α4, μπογιές, ψαλίδια, κόλλες και χαρτόνια.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες θα:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Προκειμένου να γίνει αξιολόγηση του προγράμματος, οι μαθητές/τριες καλούνται να συμπληρώσουν το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4 «Ημερολόγιο». Πρόκειται για τη σελίδα ενός ημερολογίου, όπου οι μαθητές/τριες καλούνται να ξεναγήσουν τον Ηρακλή στη σημερινή λίμνη Βιστωνίδα. Καλούνται να αναφέρουν όσα στοιχεία από τη χλωρίδα ή την πανίδα της θυμούνται, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και τις λύσεις που πρότειναν, ώστε να απαλλαγεί από αυτά ή ώστε να μην εμφανιστούν άλλα στο μέλλον.
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη