Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Οι μικροί εξερευνητές στη Φορόπολη

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων στοχεύει στην καλλιέργεια της  φορολογικής συνείδησης και  την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε φορολογικά ζητήματα από πολύ νεαρές ηλικίες. Οι δράσεις περιλαμβάνουν επιμορφωτικό υλικό και βιωματικές ασκήσεις σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, παιχνίδια ρόλων, συζήτηση σε μικρές ομάδες που ενισχύουν τον κριτικό τρόπο σκέψης και  επίλυση προβλημάτων.  Με άξονα προσανατολισμού τα παραπάνω, το πρόγραμμα επιχειρεί να καλλιεργήσει δεξιότητες μάθησης, ζωής, τεχνολογίας και δεξιότητες του νου.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Οι φόροι μας ενώνουν

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Εξηγούν τη σημασία του φόρου (μορφή συνεισφοράς) για την κοινωνία.
  2. Αποδίδουν την έννοια του φόρου (ορισμός).
  3. Ακούνε προσεκτικά τους/τις συνομιλητές/τριες τους (ενεργητική ακρόαση).
  4. Συζητούν στην ολομέλεια της τάξης και διατυπώνουν τα επιχειρήματά τους.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Εισαγωγή με αναφορά στην έννοια του αλληλοσεβασμού, της διαφορετικότητας και τα χαρακτηριστικά του ευσυνείδητου πολίτη.
  • Δραστηριότητα: «Βοηθήστε τον 2QT (too Cute)».
  • Παρουσίαση της έννοιας του φόρου, μέσω προβολής ενός βίντεο μικρο-μάθησης από την ψηφιακή πλατφόρμα TAXEDU.
  • Πρωταγωνιστής: ο εξωγήινος 2QT (too Cute), που σχεδιάζει πυραυλοκίνητα παπούτσια και αποφασίζει να δημιουργήσει δική του εταιρεία εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).

Επιγραμματικά, παρουσιάζονται τα εξής:

  • Τα κύρια χαρακτηριστικά των φόρων
  • Οι φόροι ως μια κοινή εισφορά
  • Χρηματοδότηση του κοινού καλού
  • Τι ξεχωριστό έχουν οι φόροι;
  • Ένας βασικός ορισμός των φόρων
  • Συμπέρασμα
  • Διαμοιρασμός φύλλων εργασίας προς συμπλήρωση από μαθητές/τριες με την έννοια του φόρου.

Ανάλυση και Συμπεράσματα:

  • Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης.
  • Διατύπωση γενικών συμπερασμάτων.
2. Μικροί ήρωες «εν δράσει»

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Εντοπίζουν τα σημεία σύνδεσης μεταξύ της φορολογίας και της συμπερίληψης (διαφορετικότητα και κοινωνική ευαισθητοποίηση, συνεισφορά στην κοινωνία, κοινωνική δικαιοσύνη, κοινωνική συνείδηση και ευθύνη των πολιτών).
  2. Παράγουν σχετικά κείμενα συνεργαζόμενοι/ες σε μικρές ομάδες ή ατομικά σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή.

 

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

Δραστηριότητα 1: «Η επέλαση των εννοιών»

  • Καταιγισμός ιδεών – brain storming με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων ή προφορικά στην αίθουσα διδασκαλίας.
  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη.

Δραστηριότητα 2: «Φτιάξε το δικό σου ήρωα»

  • Οι μαθητές/τριες, βασιζόμενοι/ες στον εννοιολογικό χάρτη καλούνται να δημιουργήσουν μια σύντομη ιστορία στην οποία θα παρουσιάζονται οι έννοιες (φόρος και συμπερίληψη: αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα) και η μεταξύ τους  σύνδεση.

Εναλλακτικά, οι μαθητές/τριες, είτε ατομικά είτε χωρισμένοι/ες σε ομάδες, καλούνται να φτιάξουν δύο (2) ήρωες, το «Φόρο» και «Αλληλοσεβασμό» ή «Διαφορετικότητα», με τη βοήθεια ψηφιακών εργαλείων και να δημιουργήσουν μία ιστορία.

Ανάλυση και Συμπεράσματα:

  • Διατύπωση γενικών συμπερασμάτων.
3. Όλοι/ες για όλους/ες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Εξηγούν τον θετικό αντίκτυπο των φόρων στη ζωή τους (αν όλοι/ες πληρώνουν φόρους, ωφελούνται όλοι/ες).
  2. Επιχειρηματολογούν για τις συνέπειες της μη πληρωμής των φόρων (φοροδιαφυγή, εις βάρος της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών).
  3. Ακούνε προσεκτικά τους/τις συνομιλητές/τριες τους (ενεργητική ακρόαση).
  4. Συζητούν στην ολομέλεια της τάξης και διατυπώνουν τα επιχειρήματά τους. 

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

Δραστηριότητα 1: «Πώς ωφελούμαστε τα παιδιά;»

  • Προβολή βίντεο μικρο-μάθησης (Micro-clip), μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας TAXEDU.
  • Επιγραμματικά, περιλαμβάνονται τα εξής:

Ο άμεσος αντίκτυπος των φόρων στις ζωές των παιδιών:

–  Πώς οι φόροι βοηθούν τα παιδιά;

– Τα χρήματα που εισπράττονται ως φόροι ωφελούν τους πάντες

  • Οι συνέπειες μη πληρωμής των φόρων
  • Φοροδιαφυγή
  • Ας φανταστούμε έναν κόσμο χωρίς φόρους
  • Συμπέρασμα
  • Λεκτική αποτύπωση βίντεο μικρο-μάθησης.

Δραστηριότητα 2: «Μας έσωσε ο φόρος»

Διαδραστική άσκηση, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας TAXEDU.

Δραστηριότητα 3: «Η ιστορία δύο (2) διαφορετικών πόλεων»

Οι μαθητές/τριες καλούνται να βρουν τις ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σε δύο (2) εικόνες (αποσπάσματα από βίντεο μικρο-μάθησης)  και ορμώμενοι/ες από αυτές, να εκθέσουν γραπτώς τις σκέψεις τους αναφορικά με το θέμα της δραστηριότητας με έντυπα μέσα ή ψηφιακά.

Ανάλυση και Συμπεράσματα:

Ανασκόπηση των κύριων σημείων που καλύφθηκαν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.

 

4. Βάζω κι εγώ το λιθαράκι μου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Εκτιμούν τη σπουδαιότητα σύνδεσης και αναγκαιότητα συνύπαρξης των παρακάτω εννοιών: φόρου, αλληλεγγύης, συνεργασίας, αλληλοσεβασμού, διαφορετικότητας.
  2. Κατασκευάζουν σχετικά με τη θεματολογία παζλ  σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή.
  3. Συνεργάζονται σε ομάδες και επιλύουν προβλήματα.

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

 Δραστηριότητα: «Φτιάξτε το δικό σας παζλ (puzzle)» 

  • Οι μαθητές/τριες καλούνται να συνθέσουν ένα παζλ της πόλης τους με δημόσιες υπηρεσίες, που συνεργάζονται μεταξύ τους…
  • Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει τους κανόνες δημιουργίας παζλ και γνωστοποιεί τις διαδικασίες συνεργασίας.
  • Ελεύθερη επιλογή τρόπου από τους/τις μαθητές/τριες (έντυπο ή ψηφιακό μέσο).
  • Διαχωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες.
  • Οι μαθητές/τριες, ως μέλη μιας ομάδας, συνεργάζονται, προκειμένου να ολοκληρώσουν την εργασία που τους έχει ανατεθεί.
  • Έρευνα, άντληση και επεξεργασία πληροφοριών από κάθε ομάδα.   

Ανάλυση και Συμπεράσματα:

  • Επίδειξη παζλ κάθε ομάδας και συζήτηση επ’ αυτών.

Ανασκόπηση των κύριων σημείων που καλύφθηκαν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.

5. Γίνε κι εσύ υπερ-ήρωας

Προσδοκώμενα Mαθησιακά Aποτελέσματα:

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Εξηγούν τον τρόπο που οι φόροι επηρεάζουν την κοινωνία.
  2. Επιχειρηματολογούν την ανταποδοτικότητα των φόρων στην κατασκευή δημόσιων υπηρεσιών και υποδομών στην πόλη και τη σημασία της κοινοτικής συνεισφοράς και αλληλεγγύης.
  3. Συζητούν και επιλύουν προβλήματα στο πλαίσιο: «Μελέτης περίπτωσης».

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

 Δραστηριότητα:  «Φορολογικοί ήρωες»

  • Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει τους κανόνες της μελέτης περίπτωσης και γνωστοποιεί τις διαδικασίες συνεργασίας.
  • Ελεύθερη επιλογή ρόλων και μελέτης περιπτώσεων από τους/τις μαθητές/τριες.
  • Διαχωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες.
  • Οι μαθητές/τριες ως μέλη μιας ομάδας συνεργάζονται, προκειμένου να ολοκληρώσουν την εργασία που τους έχει ανατεθεί.
  • Έρευνα, άντληση και επεξεργασία πληροφοριών από κάθε ομάδα.

Ανάλυση και Συμπεράσματα:

  • Διατύπωση και παρουσίαση συμπερασμάτων από κάθε ομάδα.
  • Καταγραφή αποφάσεων κάθε ομάδας σε Πίνακα.
  • Ομαδική συζήτηση για τις αποφάσεις επί των τιθέμενων καταστάσεων.
  • Διατύπωση γενικών συμπερασμάτων.
6. Έχουμε δικαιώματα, έχουμε και υποχρεώσεις

Προσδοκώμενα Mαθησιακά Aποτελέσματα:

Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να:

  1. Περιγράφουν τον αντίκτυπο των φορολογικών οφελών στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου.
  2. Ονοματίζουν τις δύο (2) κύριες κατηγορίες φορολογουμένων (ιδιώτες & επιχειρήσεις, υπό το πρίσμα της διαφορετικότητας).
  3. Αναγνωρίζουν τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) μέσα από τη συμμετοχή τους σε παιχνίδια συνεργασίας.
  4. Συζητούν για τη σημασία του φόρου (ΦΠΑ).

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

Δραστηριότητα 1: «Έχουμε δικαιώματα, έχουμε και υποχρεώσεις»

  • Προβολή βίντεο μικρο-μάθησης (Micro-clip), μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας TAXEDU.

Επιγραμματικά, παρουσιάζονται τα εξής:

  • Κατηγορίες φορολογουμένων
  • Επαρκής διανομή φόρων
  • Πώς συνεισφέρουν τα παιδιά στους φόρους;
  • Είδη φόρων ανά κατηγορία φορολογουμένων
  • Λεκτική αποτύπωση βίντεο μικρο-μάθησης.

Δραστηριότητα 2: «Τι ξέρεις για τον ΦΠΑ;»

Παιχνίδι που θα βοηθήσει τους/τις μαθητές/τριες να κατανοήσουν καλύτερα τη διαδικασία έκδοσης αποδείξεων από πωλήσεις προϊόντων ή παροχή υπηρεσιών, για να εξασκηθούν στην αναγνώρισή του ΦΠΑ σε διαφορετικούς λογαριασμούς, στην κατανόηση της οικονομικής συναλλαγής.

Ανάλυση και Συμπεράσματα:

Ανασκόπηση των κύριων σημείων που καλύφθηκαν κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.

7. Κυνήγι θησαυρού

Προσδοκώμενα Mαθησιακά Aποτελέσματα:

Μετά την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί/ές να :

  1. Αναγνωρίζουν βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη φορολογία και τη συμπερίληψη.
  2. Αξιολογούν καταστάσεις και αναστοχάζονται.
  3. Επιλύουν προβλήματα στο πλαίσιο παιχνιδιού συνεργασίας.
  4. Εκφράζουν τα συναισθήματα που βίωσαν κατά τη διάρκεια της συμμετοχής τους στις δραστηριότητες.

 

Προτεινόμενες δραστηριότητες:

  • Δραστηριότητα: «Το κυνήγι του χαμένου θησαυρού»
  • Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει τους κανόνες του παιχνιδιού και γνωστοποιεί τις διαδικασίες συνεργασίας.
  • Διαχωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες.
  • Οι μαθητές/τριες, ως μέλη μίας ομάδας, συνεργάζονται, προκειμένου να ολοκληρώσουν την εργασία που τους έχει ανατεθεί (επίλυση κρυπτόλεξου και αντιστοίχιση κρυμμένων λέξεων με γρίφους).
  • Έρευνα, άντληση και επεξεργασία πληροφοριών από κάθε ομάδα

Αξιολόγηση

Συμπλήρωση ερωτηματολογίων αξιολόγησης από τους/τις μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς.

Εκπαιδευτικό υλικό