Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Οικονομικός Eγγραμματισμός: Χρησιμοποιώ τα Oικονομικά στην Kαθημερινή μου Zωή

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • πληροφορικός γραμματισμός
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ανθεκτικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων

Σύντομη περιγραφή

Το προτεινόμενο πρόγραμμα έχει στόχο να συμβάλει στον οικονομικό εγγραμματισμό των μαθητών/τριών φέρνοντάς τους σε επαφή με θεμελιώδεις οικονομικές γνώσεις, τις οποίες μπορούν να εφαρμόσουν δημιουργικά και ωφέλιμα στην καθημερινή τους ζωή, αλλά και στον ατομικό και επαγγελματικό τους προγραμματισμό ως μελλοντικοί/ές ενήλικες. Μέσα από τις δραστηριότητες του προγράμματος, οι μαθητές/τριες θα αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να λαμβάνουν ορθολογικότερες αποφάσεις, συνδέοντας αποτελεσματικότερα τα μέσα που διαθέτουν με τους στόχους που θέτουν. Το περιεχόμενο του Προγράμματος συνδέεται οργανικά με τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό, καθώς φέρνει σε επαφή τους/τις μαθητές/τριες με την επιχειρηματικότητα, αλλά και με το ευρύτατο φάσμα των επαγγελμάτων που προϋποθέτουν στοιχειώδεις γνώσεις οικονομικών. Επιπλέον, βοηθά τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν βασικές αρχές των οικονομικών απαραίτητες για την επιλογή της σταδιοδρομίας τους όπως το κόστος ευκαιρίας, οι συναλλαγές, η εργασία και οι αμοιβές, η σύνταξη και τήρηση προϋπολογισμού, τα χαρακτηριστικά της επιχειρηματικότητας.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Τι είναι τα οικονομικά και σε τι χρησιμεύουν

Δραστηριότητες

  1. Συγκρότηση ομάδας (συμβόλαιο)
  2. Άσκηση Γνωριμίας – Τι είναι τα οικονομικά; Συζήτηση για το περιεχόμενο και τη χρησιμότητα των οικονομικών στην επαγγελματική και προσωπική ζωή.
  3. Η περιπλοκότητα της οικονομικής συνεργασίας. Εξερεύνηση του τεράστιου πλήθους των ανθρώπων και επαγγελμάτων που εμπλέκονται στην παραγωγή ακόμη και ενός απλού προϊόντος, όπως ενός μολυβιού.
  4. Συζήτηση ανατροφοδότησης
2. Το κόστος ευκαιρίας

Δραστηριότητες

  1. Τι είναι το κόστος ευκαιρίας; Παρουσίαση της έννοιας του κόστους ευκαιρίας και εντοπισμός της λειτουργίας της στην καθημερινή ζωή μας.
  2. Η υποκειμενική αξιολόγηση των εναλλακτικών επιλογών. Εξερεύνηση της οικονομικής αρχής «Αυτό που θα προτιμούσα εγώ, δεν ταυτίζεται αναγκαστικά με αυτό που θα προτιμούσες εσύ!».
  3. Η επιχειρηματικότητα ως προσπάθεια ικανοποίησης των διαφορετικών επιλογών των συνανθρώπων μας. Συζήτηση των τρόπων με τους οποίους οι επιχειρηματίες προσπαθούν να ικανοποιήσουν τις ποικίλες προτιμήσεις, επιθυμίες και ανάγκες των συνανθρώπων μας.
  4. Συζήτηση ανατροφοδότησης
3. Οι συναλλαγές

Δραστηριότητες

  1. Τι είναι συναλλαγή; Εξερεύνηση των συναλλαγών στις οποίες προβαίνουμε καθημερινά και των επαγγελματιών και επαγγελμάτων που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα σ’ αυτές.
  2. Σε μια ελεύθερη συναλλαγή κερδίζουν και τα δύο μέρη! Παρουσίαση μιας εντυπωσιακής αλυσίδας συναλλαγών και αναπαραγωγή της ιδέας στο πλαίσιο της τάξης. Συζήτηση για τον ρόλο της υποκειμενικής αξιολόγησης των προτιμήσεών μας, της επιχειρηματικότητας, της εξειδίκευσης και του καταμερισμού της εργασίας.
  3. Ένας κόσμος χωρίς συναλλαγές. Παρουσίαση ενός σεναρίου όπου μια οικογένεια μετακομίζει σε ένα απομακρυσμένο ορεινό χωριό με μόλις είκοσι (20) κατοίκους. Εξερεύνηση των συνεπειών για την καθημερινότητα των μελών της και της ανάγκης υποκατάστασης του ρόλου της οικονομικής συνεργασίας με διάφορους επαγγελματίες.
  4. Συζήτηση ανατροφοδότησης
4. Εργασία και αμοιβές

Δραστηριότητες

  1. Εξομοίωση επαγγελματικής ζωής. Εξερεύνηση των τρόπων περαιτέρω εξειδίκευσης που θα επιτρέψουν στον εκάστοτε επαγγελματία να εξυπηρετεί αποτελεσματικότερα τις ανάγκες των συνανθρώπων του και να αυξήσει το εισόδημά του.
  2. Συζήτηση με εργαζόμενους/ες. Εξοικείωση με πτυχές της εργασιακής πραγματικότητας, ιδίως σε ό,τι αφορά ζητήματα διαρκούς βελτίωσης της αποτελεσματικότητας, του ανταγωνισμού και της κατάρτισης.
  3. Συζήτηση ανατροφοδότησης. Ιδίως προτείνεται η συζήτηση ως προς την ανισότητα των αμοιβών, τη βελτίωση της εργασιακής μας θέσης, των υποχρεώσεών μας ως πολιτών έναντι των ανέργων
5. Ατομικός προϋπολογισμός, εξοικονόμηση και αποταμίευση

Δραστηριότητες

  1. Οι κανόνες της διαχείρισης των ατομικών οικονομικών. Παρουσίαση και συζήτηση επί πέντε (5) κανόνων των ατομικών οικονομικών. Άσκηση εντοπισμού των κανόνων που δεν τηρήθηκαν σε διάφορα παραδείγματα.
  2. Η σημασία της εξοικονόμησης και της αποταμίευσης. Άσκηση επιλογής ενός μακροπρόθεσμου οικονομικού στόχου και κατάρτισης ενός σχεδίου δράσης για την επίτευξή του.
  3. Συζήτηση ανατροφοδότησης
6. Επιχειρηματικότητα

Δραστηριότητες

  1. Είμαι και εγώ επιχειρηματίας. Άσκηση εντοπισμού των ποικίλων στοιχείων προσωπικότητας που συμβάλλουν στην επιχειρηματική δράση και τρόπων αξιοποίησής τους στο πλαίσιο μιας επιχειρηματικής ιδέας.
  2. Συνέντευξη από επιχειρηματίες. Συζήτηση με επιχειρηματίες της γειτονιάς.
  3. Συζήτηση ανατροφοδότησης
7. Αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση

Δραστηριότητες

  1. Αναστοχασμός. Συζήτηση ως προς τις πληροφορίες, τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν οι μαθητές/τριες από το πρόγραμμα.
  2. Αξιολόγηση. Ανοιχτή συζήτηση ως προς την αξιολόγηση του προγράμματος

Εκπαιδευτικό υλικό