Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Η Εύβοιά μας: Το νησί των Θαυμάτων! – Μια γεωγραφική και πολιτιστική εξερεύνηση

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Στερεάς Ελλάδας

  • Ευβοίας

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα ανακαλύψουν τη διοικητική διαίρεση της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας, τη γεωγραφική ποικιλομορφία της, τις φυσικές ομορφιές, τον πολιτισμό και την ανθρώπινη δραστηριότητα μέσα από βιωματικές δράσεις, επιτόπιες επισκέψεις και ψηφιακές αναζητήσεις.

Πρόγραμμα Σπουδών

Διασύνδεση με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) και το Αναλυτικό Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το γνωστικό αντικείμενο της Μελέτης Περιβάλλοντος Δ΄ Δημοτικού ( ΦΕΚ 303/Β΄/13-03-2003), (ΦΕΚ 5939/Β΄/16-12-2021) και Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003), ( ΦΕΚ 5815/Β/10-12-2021)

Διασύνδεση με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο της Μελέτης Περιβάλλοντος Δ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 3023/Β΄/08-05-2023) και Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 2259/τ. Β΄/06-04-2023)

Διασύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να:

αναγνωρίζουν τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και τα πολιτιστικά στοιχεία της Εύβοιας,

αναγνωρίζουν τη διοικητική διαίρεση της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας,

κατανοούν τις σχέσεις ανθρώπου-περιβάλλοντος σε τοπικό επίπεδο,

συνεργάζονται για τη συλλογή, οργάνωση και παρουσίαση πληροφοριών,

αναπτύξουν σεβασμό για το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Τι γνωρίζω για την Εύβοια;

Δημιουργία νοητικού χάρτη (ιδεών) στον πίνακα.

Επιλογή θεμάτων με ψηφοφορία (φύση, πολιτισμός, μνημεία, παραδοσιακά επαγγέλματα, φυσικές καταστροφές όπως οι πυρκαγιές, ανθρώπινες επεμβάσεις όπως οι ανεμογεννήτριες κ.ά.).

Ενδεικτικές ερωτήσεις: Ποια φυσικά χαρακτηριστικά έχει η Εύβοια; / Ποιοι είναι οι Δήμοι της, οι έδρες των Δήμων και οι τοπικές έδρες; / Τι παραδοσιακά προϊόντα παράγει; / Πώς επηρεάζει το φυσικό περιβάλλον τη ζωή των ανθρώπων;

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν το πρόγραμμα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού:

Κατανομή ρόλων: ομάδες εργασίας (φύση, πολιτισμός, επαγγέλματα, παραδοσιακά προϊόντα, φυσικές καταστροφές).

Συγκέντρωση υλικού: χάρτες, φωτογραφίες, ιστορίες κατοίκων.

Επαφές με τοπικούς φορείς (δήμος, πολιτιστικοί σύλλογοι, δασαρχείο).

Προγραμματισμός εκδρομής ή διαδικτυακής περιήγησης.

Εργαλεία: Φύλλα εργασίας / Χρήση εφαρμογών και ψηφιακών εργαλείων (Google Earth, YouTube για ντοκιμαντέρ, Canva, Padlet κ.ά.).

Καταγραφή με tablets ή φωτογραφικές μηχανές.

Οι μαθητές/τριες υλοποιούν:

Επίσκεψη σε τοπικό σημείο ενδιαφέροντος (π.χ. Κάστρο Καράμπαμπα, Δρακόσπιτα, παραδοσιακά χωριά).

Συλλογή φωτογραφιών και σημειώσεων.

Κατασκευή ψηφιακού χάρτη με σημεία ενδιαφέροντος.

Παρουσίαση των ομάδων στην τάξη (προφορικές και ψηφιακές παρουσιάσεις). Επιπλέον Ιδέες Δραστηριοτήτων για το Πρόγραμμα. Η Εύβοιά μας: Το νησί των θαυμάτων.

1. Η Φωνή των μαθητών της Εύβοιας: Οι μαθητές ηχογραφούν ένα μικρό ηχητικό μήνυμα (π.χ. Ελάτε να επισκεφτείτε το δάσος της Δίρφυς! ) και το παρουσιάζουν στην τάξη.  Δημιουργία ραδιοφωνικής εκπομπής ή podcast μικρής διάρκειας.

2. Μαθαίνω μέσα από παιχνίδι: Σχεδιάζουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι (π.χ. ο Γύρος της Εύβοιας) με ερωτήσεις και προκλήσεις (π.χ. Φτάνεις στη Λίμνη! Κέρδισες 2 πόντους αν πεις ένα παραδοσιακό φαγητό!).

3. Ταξίδι στον χρόνο. Φαντάζονται πώς είναι παιδιά που ζουν στην Εύβοια το 1900: Γράφουν ένα σύντομο γράμμα, πώς ήταν τότε η ζωή στο χωριό μου;

4. Χτίζω το χωριό μου. Δημιουργούν μακέτα με ανακυκλώσιμα υλικά: Βουνά, ποτάμια, σπίτια, κάστρα κλπ. – Παρουσιάζουν την κατασκευή εξηγώντας τη γεωγραφική θέση.

5. ‘’Πολιτικός Χάρτης Εύβοιας’’: Δημιουργούν τον χάρτη που παρουσιάζει τη διοικητική διαίρεση και εντοπίζουν τον Δήμο τους και τον τόπο που ζουν.

6. Χάρτης Θαλάσσιας Εύβοιας: Σημειώνουν παραλίες, λιμάνια, πορθμεία, και εντοπίζουν κινδύνους (π.χ. σκουπίδια, τουριστική πίεση).

7. Παραμύθι ή παρουσίαση – “Ο θησαυρός της Θάλασσας”: Δημιουργούν σύντομο εικονογραφημένο παραμύθι ή αφίσα για τα ζώα του Αιγαίου ή του Ευβοϊκού κόλπου (δελφίνια, φώκιες, ψάρια, κ.λπ.).

8. Μαθητική συνέντευξη σε μέλος της κοινότητας (π.χ. εργαζόμενο/η στον Δήμο, ναυτικό, γεωργό ή καλλιτέχνη).

9. Δημιουργία αφίσας με το σύνθημα “Η γειτονιά μας – Βιώσιμη και καθαρή!”: Αναγνώριση παραγόντων που απειλούν το τοπικό περιβάλλον (π.χ. πυρκαγιές) – Κατασκευή οικο-κώδικα της τάξης (π.χ. “Μην πετάς σκουπίδια στο δάσος – Φύλαξε τη φωλιά του σκαντζόχοιρου!”).

10. Προβολή μικρών βίντεο (π.χ. για αναδάσωση ή δασικές πυρκαγιές) και συζήτηση. Φωτογράφιση ή ζωγραφική των φυτών και ζώων που γνωρίσαμε.

Ομαδικές παρουσιάσεις με χρήση ΤΠΕ (powerpoint, padlet).

Έκθεση φωτογραφίας και εργασιών στο σχολείο.

Δημιουργία αφίσας για το σχολείο και την κοινότητα.

Δημοσίευση ψηφιακής παρουσίασης στο ιστολόγιο του σχολείου.

Δικτύωση σχολείων και δημιουργία ανά έδρα Δήμου ή τοπική έδρα διαδραστικής πλατφόρμας με τις δράσεις και του εκπαιδευτικού υλικού που δημιουργήθηκε.

Συζήτηση: Τι έμαθα από την εξερεύνηση της Εύβοιας;

Δημιουργία εικαστικού έργου ή κολλάζ συναισθημάτων και γνώσεων.

Καταγραφή σε ατομικό ημερολόγιο δράσης.

Ετεροαξιολόγηση ομάδων.

Προτάσεις βελτίωσης.