Το πρόγραμμα του εργαστηρίου για τον χρηματοοικονομικό εγγραμματισμό στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων απαραίτητων για όλη την ζωή των μαθητών/-τριών, οι οποίες μάλιστα μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο σε πολλές εκφάνσεις της προσωπικής και επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας, αλλά και δυναμική συμβολή στην μελλοντική προσωπική και οικογενειακή τους ευημερία.
Το πρόγραμμα, με την σταδιακή δόμηση και την ολιστική θεώρησή του, θέτει αρχικά τα βασικά χρηματοοικονομικά θεμέλια συμβάλλοντας καθοριστικά στην χρηματοοικονομική ενδυνάμωση των μαθητών/-τριών μέσω της ανάδειξης της σημαντικότητας της αποταμίευσης και του προϋπολογισμού.
Στην συνέχεια, αναπτύσσει τις κατάλληλες χρηματοοικονομικές έννοιες/δεξιότητες διαμορφώνοντας την καταναλωτική τους συνείδηση, μέσω της διάκρισης των αναγκών και των επιθυμιών, καθώς και της ιεράρχησης των αναγκών κατά Maslow.
Καταληκτικά, το πρόγραμμα φιλοδοξεί να συμβάλλει στην μείωση των ανισοτήτων αναδεικνύοντας τις έννοιες της ενσυναίσθησης και της φιλανθρωπίας.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού, οι μαθητές/τριες θα μάθουν τι είναι χρήμα, θα γνωρίσουν την ιστορία του από το 9.000 π.Χ. μέχρι σήμερα, θα μάθουν για τις διάφορες μορφές χρήματος που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν καθώς και τα χαρακτηριστικά τους, θα μάθουν για την πρακτική του ανταλλακτικού εμπορίου ή αντιπραγματισμού, θα μάθουν για την δημιουργία των πρώτων νομισμάτων και χαρτονομισμάτων, θα μάθουν για τα νομίσματα που χρησιμοποιούνταν στην αρχαία και στην σύγχρονη Ελλάδα, θα γνωρίσουν τα πιο δημοφιλή σύγχρονα νομίσματα ανά τον κόσμο, θα κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το χρήμα, θα μάθουν τι είναι το ψηφιακό χρήμα και, τέλος, θα κατανοήσουν τα οφέλη του χρήματος αλλά και την αναγκαιότητα της συνετής διαχείρισής του.
Λέξεις – κλειδιά εργαστηρίου: Ανταλλαγή, νόμισμα, συναλλαγή, χρήμα, χαρακτηριστικά χρήματος, ψηφιακό νόμισμα.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού, οι μαθητές/τριες θα μάθουν τον ορισμό της κατανάλωσης, θα γνωρίσουν το ζήτημα της υπερκατανάλωσης που χαρακτηρίζει τις Δυτικές Κοινωνίες, θα αναγνωρίσουν ως πιο πολύτιμα αγαθά την υγεία και την ευημερία τους, θα μάθουν για τις παρορμητικές αγορές, θα αναγνωρίσουν την σημασία της ιεράρχησης των αναγκών, θα μάθουν να συγκρίνουν τις τιμές και την αξία/χρησιμότητα που μπορούν να λάβουν από την αγορά ενός αγαθού, θα γνωρίσουν την έννοια της έρευνας αγοράς και το τι αυτή περιλαμβάνει, θα αναγνωρίσουν την σημασία της αξιοποίησης των πραγματικών προσφορών και εκπτώσεων για την εξοικονόμηση χρημάτων και, τέλος, θα συνειδητοποιήσουν ότι θα πρέπει να είναι προσεκτικοί με τις αγορές τους και ότι δεν θα πρέπει να παρασύρονται σε υπερκατανάλωση λόγω της ευκολίας που προσφέρουν οι ψηφιακές πληρωμές.
Λέξεις – κλειδιά εργαστηρίου: Κατανάλωση, έξυπνες αγοραστικές επιλογές, έρευνα αγοράς, ιεράρχηση αναγκών, παρορμητική κατανάλωση
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού, οι μαθητές/τριες θα μάθουν τους ορισμούς των αναγκών και των επιθυμιών, θα κατανοήσουν τις μεταξύ τους ουσιαστικές διαφορές, θα μάθουν τους ορισμούς των αγαθών ή προϊόντων καθώς και των υπηρεσιών, θα μάθουν τι είναι τα δημόσια, τα ιδιωτικά και τα ελεύθερα αγαθά ενώ, τέλος, θα μάθουν για τους φόρους, γνωρίζοντας ως παραδείγματα τον Φόρο Εισοδήματος, τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας και τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων.
Λέξεις – κλειδιά εργαστηρίου: Ανάγκες, επιθυμίες, δημόσια αγαθά, ελεύθερα αγαθά, ιδιωτικά αγαθά, προϊόντα, υπηρεσίες, φόρος.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού, οι μαθητές/τριες θα μάθουν τι είναι η αποταμίευση και ποια τα πολλά και σημαντικά της οφέλη, θα μάθουν γιατί και πώς πρέπει να αποταμιεύουν οι ίδιοι/ες, θα γνωρίσουν την σημασία του καθορισμού στόχων για αποταμίευση, θα γνωρίσουν τόσο τον κλασικό κουμπαρά όσο και τις πιο σύγχρονες προσεγγίσεις για την κατανομή των αποταμιεύσεών τους βάσει των επιμέρους στόχων τους και, τέλος, θα μάθουν τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να αποταμιεύουν οι γονείς για τους ίδιους και τα παιδιά τους.
Λέξεις – κλειδιά εργαστηρίου: Αποταμίευση, κουμπαράς, στόχοι, υπομονή.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού, οι μαθητές/τριες θα μάθουν τι είναι ο προϋπολογισμός και γιατί μας αφορά όλους/ες, θα γνωρίσουν την αναγκαιότητα της δημιουργίας προϋπολογισμού τόσο σε ατομικό όσο και σε οικογενειακό επίπεδο, θα μάθουν τις βασικές κατηγορίες ενός προϋπολογισμού, θα μάθουν τι είναι το ατομικό/προσωπικό και το οικογενειακό εισόδημα, θα αναγνωρίσουν πώς η δημιουργία και η τήρηση ενός προϋπολογισμού μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη των χρηματοοικονομικών μας στόχων και, τέλος, αφού έχουν εφοδιασθεί με τις κατάλληλες γνώσεις και τα πρακτικά παραδείγματα, θα είναι σε θέση να καταρτίσουν τον δικό τους προσωπικό προϋπολογισμό και να τον τηρούν.
Λέξεις – κλειδιά εργαστηρίου: Προϋπολογισμός, έσοδα, έξοδα, οικογενειακό εισόδημα.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού, οι μαθητές/τριες θα μάθουν τι είναι η τράπεζα και ποιες είναι οι βασικές της λειτουργίες, θα γνωρίσουν την χρησιμότητα της τήρησης ενός τραπεζικού λογαριασμού (είτε ατομικού είτε κοινού), θα γνωρίσουν τις έννοιες του τόκου και του επιτοκίου τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο (μέσω αναλυτικών παραδειγμάτων), θα μάθουν για τους διάφορους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συναλλαχθούμε με μια τράπεζα, θα γνωρίσουν τι είναι η χρεωστική κάρτα και τι η πιστωτική κάρτα, καθώς επίσης και τις κύριες μεταξύ τους διαφορές, θα μάθουν για τις σύγχρονες έννοιες της ηλεκτρονικής τραπεζικής, των ανέπαφων συναλλαγών και των τερματικών μηχανημάτων POS ενώ, τέλος, θα γνωρίσουν τις διαφορές μεταξύ των Εμπορικών, των Επενδυτικών και των Κεντρικών Τραπεζών.
Λέξεις – κλειδιά εργαστηρίου: Τράπεζα, τραπεζικός λογαριασμός, τόκος, επιτόκιο, ΑΤΜ, PIN, ηλεκτρονική τραπεζική, πιστωτική κάρτα, χρεωστική κάρτα, Εμπορικές Τράπεζες, Κεντρική Τράπεζα.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου αυτού, οι μαθητές/τριες θα κατανοήσουν την αναγκαιότητα της εξέτασης της μεγάλης εικόνας στην ζωή τους, με κύριο οδηγό την συνολική προσωπική και οικογενειακή τους υγεία και ευημερία, στην συνέχεια θα συνειδητοποιήσουν ότι αυτή η θεώρηση δεν θα πρέπει να σταματά στους ίδιους αλλά θα πρέπει να επεκτείνεται τόσο στο περιβάλλον όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, θα γνωρίσουν τα κυριότερα σύγχρονα προβλήματα του πλανήτη ενώ, τέλος, θα αναγνωρίσουν την σπουδαιότητα της δικής τους προσωπικής συμβολής προς την επίλυσή τους μέσω της φιλανθρωπίας και του εθελοντισμού.
Λέξεις – κλειδιά εργαστηρίου: Ευημερία, πλανήτης, κλιματική αλλαγή, υπερπληθυσμός, μόλυνση του περιβάλλοντος, κοινωνική ανισότητα, φτώχεια, φιλανθρωπία, εθελοντισμός
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη