Σκοπός του προγράμματος είναι:
1. Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/τριες την έκταση της θαλάσσιας ρύπανσης και τις συνέπειες της ρύπανσης αυτής στο οικοσύστημά μας, άρα και τις συνέπειες στη ζωή όλων μας. Επιπλέον, καλούνται με βιωματικό τρόπο να προβούν σε επιτόπιες έρευνες για την πληρέστερη κατανόηση του φαινομένου.
2. Να εντοπίζουν τη σπουδαιότητα ύπαρξης του θαλάσσιου στοιχείου στην ανθρώπινη ζωή.
3. Να συνεργάζονται.
4. Να διεξάγουν επιτόπια έρευνα.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να εντοπίζουν τη σπουδαιότητα ύπαρξης του θαλάσσιου στοιχείου στην ανθρώπινη ζωή.
• Να εμπνέονται και να δημιουργούν ελεύθερα υλικό με αφορμή τη θάλασσα.
• Να συνεργάζονται και να επικοινωνούν.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1η Δραστηριότητα
Με τη χρήση του καταιγισμού ιδεών οι μαθητές/τριες αναφέρουν γιατί θεωρούν ότι είναι σημαντική η θάλασσα στην ανθρώπινη ζωή. Οι απαντήσεις γράφονται στον πίνακα.
Διάρκεια: 10 λεπτά
2η Δραστηριότητα
Αφόρμηση με ένα σύντομο βίντεο
https://youtu.be/Y1OVkOVDUAc (6.25 λεπτά), αναφορικά με το υδάτινο στοιχείο στον πλανήτη και ιδιαίτερη μνεία στη σημασία των θαλασσών στη ζωή μας. Συζήτηση.
Διάρκεια: 10 λεπτά.
(Το βίντεο να έχει ετοιμαστεί νωρίτερα για να μην προκύπτουν διαφημίσεις ή ακατάλληλα θέματα για τα παιδιά)
3η Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και καλούνται να ζωγραφίσουν ελεύθερα ό,τι επιθυμούν αναφορικά με τη θάλασσα ή να γράψουν στίχους για ένα τραγούδι που θα μελοποιήσουν με αφορμή το θαλάσσιο περιβάλλον.
Διάρκεια: 20 – 25 λεπτά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να διεξάγουν επιτόπια έρευνα.
• Να διατυπώνουν ερωτήσεις και να συλλέγουν πληροφορίες μέσα από την ανάπτυξη ή και βελτίωση των οργανωτικών και παραγωγικών δεξιοτήτων.
• Να ευαισθητοποιούνται για το θαλάσσιο στοιχείο.
• Να επικοινωνούν λειτουργικά.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Επίσκεψη στην ψαραγορά και αν υπάρχει δυνατότητα σε επιχειρήσεις που ασχολούνται με το υδάτινο στοιχείο (π.χ. νεώρειο). Οι μαθητές/τριες φωτογραφίζουν, σκιτσάρουν διάφορα είδη ψαριών και θαλασσινών ειδών. Συγκεντρώνουν πληροφορίες σχετικά με τα διάφορα είδη (όνομα, τι τρώει το κάθε ψάρι, με τι τρόπους ψαρεύεται) από τους ιχθυοπώλες και τους ψαράδες. Επίσης, μπορούν να διερευνηθούν και οι τρόποι αλιείας (τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται) και πόσο κακό μπορεί να γίνει από μη επιτρεπτούς τρόπους αλιείας στη θάλασσα. Σε μια επίσκεψη σε ένα νεώρειο ή έναν ταρσανά, οι μαθητές/τριες διατυπώνουν ερωτήσεις αναφορικά με τη σπουδαιότητα της εργασίας, τη διασφάλιση της ποιότητας του θαλασσινού υγρού στοιχείου, αλλά και τις πιθανότητες ρύπανσης της θάλασσας και τους τρόπους αποφυγής της ρύπανσης.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να διαπιστώνουν πώς ο άνθρωπος μπορεί να μολύνει τη θάλασσα.
• Να εκφράζουν προσωπικές απόψεις επιχειρηματολογώντας.
• Να επικοινωνούν λειτουργικά.
• Να πλοηγούνται στο διαδίκτυο με ασφάλεια.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1η Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και ακολουθούν τις οδηγίες στα φύλλα εργασίας που τους μοιράζονται. Ειδικότερα, καλούνται να βρουν πληροφορίες για τα είδη της θαλάσσιας ρύπανσης (Αστική ρύπανση, βιομηχανική, αγροτική, ραδιενεργός, πετρελαϊκή).
Διάρκεια: 10 λεπτά.
2η Δραστηριότητα
Στις ίδιες ομάδες, συλλέγουν φωτογραφίες και άλλο υλικό (άρθρα, λογοτεχνικά κείμενα, έργα τέχνης) σχετικά με το είδος της ρύπανσης που διερευνούν και ετοιμάζουν μια μικρή παρουσίαση ανά ομάδα στην ολομέλεια της τάξης. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια.
Διάρκεια: 20 λεπτά.
3η Δραστηριότητα
«Αγώνας λόγων». Γράφονται στον πίνακα από τον/την εκπαιδευτικό φράσεις/απόψεις αναφορικά με τη σπουδαιότητα της θάλασσας στη ζωή του ανθρώπου, με τις αιτίες ρύπανσης αυτής και με τις συνέπειες από τη ρύπανση των θαλασσών. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και επιλέγουν τρεις (3) από τις παραπάνω φράσεις για να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν με αυτές, τεκμηριώνοντας την άποψή τους. Σε ένα δεύτερο στάδιο δίνεται η δυνατότητα να υπάρξει αντίλογος σε απόψεις που έχουν διατυπωθεί από τις άλλες ομάδες.
Διάρκεια: 15 λεπτά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να διεξάγουν επιτόπια έρευνα και να συλλέγουν υλικό.
• Να συνεργάζονται και να επικοινωνούν μεταξύ τους.
• Να διατυπώνουν τεκμηριωμένες προτάσεις.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1η Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες βγαίνουν από την τάξη και πηγαίνουν στις πλησιέστερες παραλίες ή παράκτιες περιοχές για επιτόπια παρατήρηση, σαν μικροί δημοσιογράφοι. Στις παραλίες παρατηρούν και φωτογραφίζουν αν υπάρχουν απορρίμματα, τι είδους απορρίμματα είναι αυτά και προχωρούν σε τυχόν επισημάνσεις αναφορικά με τις ελλείψεις που παρατηρούνται και συντείνουν στη ρύπανση των ακτών και των θαλασσών (π.χ. αν λείπουν κάδοι, και χώροι για απορρίμματα, αν υπάρχουν ειδικοί κάδοι για τα αποτσίγαρα, αν τα καταλύματα είναι πολύ κοντά στον αιγιαλό και πού τελικά καταλήγουν τα λύματα αυτών, τι γίνεται με τον ελλιμενισμό πλοίων και μικρών πλοιαρίων και πώς αυτός επηρεάζει το θαλάσσιο στοιχείο).
Διάρκεια: 30 λεπτά.
2η Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες μετά την παρατήρηση καλούνται να καταγράψουν προτάσεις αναφορικά με το τι μπορεί να γίνει διαφορετικά για να περιοριστεί και τελικά να εξαλειφθεί η ρύπανση της θάλασσας και των ακτών.
Διάρκεια: 15 λεπτά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές /τριες αναμένεται:
• Να αναγνωρίσουν ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες ενέχουν κινδύνους για τη διατήρηση της λίμνης Βιστωνίδας.
• Να αναλογιστούν ποιες συνέπειες έχουν αυτοί οι κίνδυνοι για τη λίμνη.
• εκφράσουν και θα καταγράψουν τις συνέπειες αυτές σε έναν εννοιολογικό χάρτη.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1η Δραστηριότητα
Παρουσιάζεται στην τάξη σύντομο βίντεο
https://youtu.be/FbKv9E2Djso
αναφορικά με τα προβλήματα που προκαλούνται στη θάλασσα (στη χλωρίδα και την πανίδα) από τη μόλυνσή της (2 λεπτά). Ακολουθεί συζήτηση και προβληματισμός για το τι θα γίνει στο μέλλον.
Διάρκεια: 10 λεπτά.
2η Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες συντάσσουν μια επιστολή προκειμένου να αποσταλεί στις τοπικές αρχές, περιγράφοντας τα αποτελέσματα της επιτόπιας έρευνας που έκαναν την προηγούμενη διδακτική ώρα. Καταγράφουν επίσης και τις δικές τους προτάσεις, όπως επίσης επιλέγουν και φωτογραφικό υλικό προς τεκμηρίωση των γραφόμενών τους. Επικοινωνούν με τον Δήμο και τους τοπικούς φορείς και κλείνουν ραντεβού προκειμένου να επιδώσουν προσωπικά της επιστολή τους.
Διάρκεια: 35 λεπτά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να συνεργάζονται και να επικοινωνούν.
• Να διαπιστώσουν τις συνέπειες της θαλάσσιας ρύπανσης.
• Να αλληλεπιδρούν δημιουργικά.
• Να αναπτύσσουν και να βελτιώνουν τις δεξιότητες της ψηφιακής τεχνολογίας και του ψηφιακού γραμματισμού.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1η Δραστηριότητα
Η τάξη υποδέχεται ειδικούς (βιολόγο, χημικό κλπ) που μπορούν να μιλήσουν για τη θαλάσσια ρύπανση και ακολουθεί συζήτηση με τους μαθητές.
Διάρκεια: 10 λεπτά
2η Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και ακολουθώντας τις οδηγίες στα φύλλα εργασίας αναζητούν πληροφορίες αναφορικά με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και τις δράσεις αυτών, τη λειτουργία και τη σπουδαιότητα ενός βιολογικού καθαρισμού (αν υπάρχει στην περιοχή μπορεί να προγραμματιστεί και επίσκεψη), και περιηγούνται εικονικά σε ένα μουσείο φυσικής ιστορίας θαλάσσιων ειδών ή ένα ενυδρείο (μπορεί επίσης εναλλακτικά να πραγματοποιηθεί και δια ζώσης επίσκεψη σε αυτά.
Διάρκεια: 20 λεπτά.
3η Δραστηριότητα
Παιχνίδι ρόλων (αυλή). Οι μισοί/ες περίπου μαθητές/τριες σχηματίζουν έναν κύκλο που συμβολίζει τη σπηλιά στη θάλασσα. Έξω από τον κύκλο βρίσκονται αρκετοί/ες μαθητές/τριες που συμβολίζουν τις φώκιες οι οποίες προσπαθούν να μπουν στη σπηλιά προκειμένου να γλιτώσουν από τους ψαράδες. Πέντε (5) περίπου μαθητές/τριες είναι οι ψαράδες που κυνηγούν τις φώκιες. Όσες φώκιες καταφέρουν να μπουν στη σπηλιά σώζονται ενώ οι άλλες αιχμαλωτίζονται στα καΐκια των ψαράδων. Το παιχνίδι παίζεται αρκετές φορές με εναλλαγή ρόλων. Στο τέλος συζητείται και αποφασίζεται τι θα γίνει με τις φώκιες που έχουν αιχμαλωτιστεί.
Διάρκεια: 15 λεπτά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να διεξάγουν έρευνα μέσω ερωτηματολογίου.
• Να ευαισθητοποιούνται & να ευαισθητοποιούν τη μαθητική κοινότητα για τη θαλάσσια ρύπανση.
• Να συνεργάζονται μεταξύ τους.
• Να δημιουργούν υλικό ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης.
• Να επικοινωνούν και να συνεργάζονται στο ψηφιακό πλαίσιο.
• Να δημιουργούν και να διαμοιράζονται ψηφιακά Δημιουργήματα.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1η Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και καλούνται να καταγράψουν ερωτήσεις που θα συμπεριληφθούν σε ένα ερωτηματολόγιο με θέμα τη σπουδαιότητα των θαλασσών στην ανθρώπινη ζωή και με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού. Στη συνέχεια, στην ολομέλεια και με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού επιλέγονται οι ερωτήσεις και το είδος αυτών (ανοιχτού ή κλειστού τύπου) καταγράφονται ηλεκτρονικά μέσω googleforms. Στη συνέχεια, αποστέλλονται στους/στις μαθητές/τριες άλλων τμημάτων της ίδιας τάξης.
Διάρκεια: 20 λεπτά.
2η Δραστηριότητα
Γίνεται επεξεργασία των αποτελεσμάτων του ερωτηματολογίου. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και η μια ομάδα συντάσσει ένα άρθρο παρουσιάζοντας τα ευρήματα του ερωτηματολογίου, η άλλη καλείται να δημιουργήσει μια ψηφιακή αφίσα για τη θαλάσσια ρύπανση με το εργαλείο edu.glogster.com και η τρίτη να φτιάξει ένα σύντομο ενημερωτικό φυλλάδιο που θα μοιραστεί σε όλο το σχολείο αναφορικά με την παγκόσμια ημέρα του περιβάλλοντος στις 5 Ιουνίου. Όλα αυτά δημοσιεύονται στο blog του σχολείου.
Διάρκεια: 25 λεπτά.
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη