Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

21

Τρώγω Κρητικά, Ζω Υγιεινά – Α΄ Μέρος

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ

Σύντομη περιγραφή

Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό που έχει δημιουργηθεί με τίτλο Τρώγω Κρητικά, Ζω Υγιεινά – Α΄ Μέρος, βασίζεται σε σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές και μαθησιακές προσεγγίσεις όπως είναι η βιωματική, η διαγενεακή, η διαθεματική μάθηση και η συμμετοχική έρευνα. Η βιωματική μάθηση επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή των μαθητών/τριών σε βιωματικές δραστηριότητες, όπως είναι η δραματοποίηση, παιχνίδια ρόλων, κ.ά. Πλαισιώνεται από εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αποτελούν τις επιμέρους δράσεις των συνολικά επτά (7) θεματικών ενοτήτων – εργαστηρίων. Οι δραστηριότητες αυτές προσφέρουν ερεθίσματα  σχετικά με τη διατροφή και την ολιστική προσέγγιση αυτής και αποσκοπούν στην καλλιέργεια διατροφικής συνείδησης, στην ενημέρωση των εκπαιδευόμενων για τα άυλα στοιχεία της διατροφής, τις ομάδες τροφίμων, και την αξία της υιοθέτησης υγιεινών διατροφικών συνηθειών, στην προώθηση του πολιτισμού και των παραδόσεων, καθώς και στην ενδυνάμωση της επικοινωνίας και κοινωνικής αλληλεπίδρασης των συμμετεχόντων/ουσών.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. ΟΜΑΔΕΣ ΤΡΟΦΩΝ ΚΑΙ ΤΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΝΟΥΜΕ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ενότητα περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν να εξοικειώσουν τους/τις μαθητές/τριες στα παρακάτω:

– να αναγνωρίζουν λέξεις (έννοιες) που σχετίζονται με την Κρητική Διατροφή,

– να ταξινομούν τροφές με βάση την ομάδα τους,

–  να κατανοήσουν την ανάπτυξη ενός εννοιολογικού χάρτη της Κρητικής Διατροφής,

– να αντιληφθούν τη διαφορετικότητα στις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων από πολιτισμό σε πολιτισμό, από ιστορική εποχή σε εποχή και από τόπο σε τόπο και από άνθρωπο σε άνθρωπο.

2. Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ενότητα περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν να εξοικειώσουν τους/τις μαθητές/τριες στα παρακάτω:

– να κατανοήσουν την Πυραμίδα της Κρητικής Διατροφής, δηλαδή ότι τα τρόφιμα της βάσης καταναλώνονται συχνότερα και όσο ανεβαίνουμε προς την κορυφή λιγότερο συχνά,

– να αναπτύξουν δεξιοτήτες συσχέτισης της Κρητικής Διατροφής με την δική τους διατροφή,

– να αντιληφθούν πως για να είμαστε υγιείς, χρειάζεται να τρώμε τροφές από όλες τις ομάδες και να πίνουμε αρκετό νερό.

3. ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ενότητα περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν να εξοικειώσουν τους/τις μαθητές/τριες στα παρακάτω:

– να γνωρίσουν τις εποχές και την τετραμερή διαίρεση του έτους που βασίζεται σε ομοιογενή κλιματικά χαρακτηριστικά,

– να αναπτύξουν δεξιότητες έρευνας, καταγραφής και ταξινόμησης ειδών τροφής πρωτογενούς παραγωγής σύμφωνα με την εποχικότητά τους,

– να υιοθετήσουν ένα πιο υγιεινό τρόπο διατροφής, προσαρμοσμένο στην εποχή παραγωγής των προϊόντων.

4. ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ενότητα περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν να εξοικειώσουν τους/τις μαθητές/τριες στα παρακάτω:

– να περιγράψουν τον γεωγραφικό χάρτη της Κρήτης και τις περιοχές παραγωγής προϊόντων διατροφής,

– να κατανοήσουν ότι πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά ποικίλους συνδυασμούς τροφίμων για να είμαστε υγιείς ,

– να αναγνωρίσουν τη σημασία των φυτών στην Κρητική Διατροφή.

5. ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΡΟΦΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥΣ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ενότητα περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν να εξοικειώσουν τους/τις μαθητές/τριες στα παρακάτω:

– να αντιληφθούν ότι η πλειονότητα των τροφών προέρχεται από τα ζώα και τα φυτά,

– να αναγνωρίσουν ότι οι περισσότερες τροφές της Κρητικής Διατροφής είναι φυτικές,

– να ταξινομήσουν τις τροφές με βάση την προέλευσή τους,

– να εξοικειωθούν με την καλλιέργεια εδώδιμου φυτού.

6. ΤΙ ΕΤΡΩΓΑΝ ΟΙ ΜΙΝΩΙΤΕΣ; ΤΙ ΕΤΡΩΓΑΝ ΟΙ ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΥΓΙΕΙΣ;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ενότητα περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν να εξοικειώσουν τους/τις μαθητές/τριες στα παρακάτω:

– να κατανοήσουν πως από την αρχαιότητα έως σήμερα, οι διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο αλλά και στην Κρήτη διαφοροποιούνταν στην πορεία του χρόνου,

– να διακρίνουν μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα τί έτρωγαν οι άνθρωποι στη Μινωική Κρήτη,

– να κατατάξουν τις τροφές που έτρωγαν οι άνθρωποι τότε στην Πυραμίδα της Κρητικής Διατροφής,

– να συσχετίσουν τις τροφές εκείνες με τις σημερινές τροφές των ανθρώπων στην Κρήτη και να διαπιστώσουν ότι τα βασικά χαρακτηριστικά της διατροφής στην Κρήτη παρουσιάζουν σταθερότητα ανά τους αιώνες (δες Πυραμίδα Κρητικής Διατροφής),

– να αντιληφθούν τη σπουδαιότητα της διατροφικής συνήθειας των προγόνων μας να τρώνε πολλά φρούτα, λαχανικά και χόρτα.

 

7. ΠΟΣΟ ΤΡΩΜΕ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η ενότητα περιλαμβάνει δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν να εξοικειώσουν τους/τις μαθητές/τριες στα παρακάτω:

– να κατανοήσουν πως από κάθε ομάδα τροφίμων που υπάρχει στην Πυραμίδα της Κρητικής Διατροφής, επιλέγουμε να τρώμε σε ενδεδειγμένη συχνότητα ανά εβδομάδα,

– να αναγνωρίσουν πως άνθρωποι στην Κρήτη και σε άλλα μέρη της Ελλάδας συνηθίζουν να αποφεύγουν να τρώνε κάποιες τροφές σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους (νηστεία),

– να εντάξουν στο λεξιλόγιο τους την έννοια της νηστείας.

Εκπαιδευτικό υλικό