17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Κλιματικοί πρεσβευτές για την πρόληψη σε καύσωνες, πυρκαγιές, πλημμύρες και σεισμούς

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Κλιματικοί πρεσβευτές για την πρόληψη σε καύσωνες, πυρκαγιές, πλημμύρες και σεισμούς

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Εργαστήρια δεξιοτήτων

Σύντομη περιγραφή

Με αφορμή ιστορίες κλιματικών προσφύγων οι μαθητές/τριες ξεκινούν να διερευνούν τη δράση ανθρώπων και φορέων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων και φυσικών καταστροφών, όπως οι καύσωνες, οι πυρκαγιές, οι πλημμύρες και οι σεισμοί. Μέσω συζήτησης και διαλόγου οι μαθητές/τριες καταθέτουν, ανταλλάσσουν και καταγράφουν πληροφορίες, γνώσεις και ιδέες για το θέμα. Με οδηγό τέσσερις κομβικές ερωτήσεις σε έναν πίνακα για κάθε περίπτωση (καύσωνα, πυρκαγιάς, πλημμύρας και σεισμού) δίνεται η αφορμή για αποτύπωση της δυνατότητας του συγκεκριμένου σχολείου να ανταποκριθεί στις προκλήσεις αυτές, οπότε και λαμβάνεται η απόφαση για πραγματοποίηση μιας δράσης. Σχεδιάζεται και πραγματοποιείται εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοινότητας. Υλοποιείται επικοινωνία με τις δημοτικές αρχές ή/και την Πολιτική Προστασία, προκειμένου να ενημερώσουν για την έρευνα και τις δραστηριότητές τους και να ζητήσουν τη συνδρομή τους. Σχεδιάζεται και υλοποιείται διάχυση της δράσης με αποκορύφωμα το αίτημα για θεσμοθέτηση ενός Κλιματικού Συμβουλίου Νέων στον Δήμο τους με αντιπροσώπους από τα Λύκεια του Δήμου.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • συλλέγουν, οργανώνουν και διαχειρίζονται πληροφορίες από έγκυρες πηγές στο διαδίκτυο ή/και από επικοινωνία με φορείς όπως οι δημοτικές αρχές ή η Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας,
  • αξιοποιούνται ερωτήσεις και πίνακες οργάνωσης πληροφοριών, προκειμένου να προχωρούν σε αποφάσεις, λαμβάνοντας υπόψη διάφορους παράγοντες σε θέματα προστασίας και αντιμετώπισης καύσωνα, πυρκαγιών, πλημμυρών και σεισμών,
  • ευαισθητοποιούν τη σχολική και την ευρύτερη κοινότητα σε θέματα που αφορούν στην προστασία και την αντιμετώπιση ακραίων φαινομένων και φυσικών καταστροφών,
  • υποστηρίζουν τη σημασία της ενεργού συμμετοχής σε κοινωνικά θέματα και διεκδικούν βήμα, για να ακουστεί και θεσμοθετημένα η φωνή τους προς όφελος της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Δημαρχείο, κεντρικά σημεία της πόλης.

Φάσεις Υλοποίησης

Αφόρμηση για τη δράση αποτελούν ιστορίες κλιματικών προσφύγων, για παράδειγμα, άνθρωποι που εγκαταλείπουν τα σπίτια και τα χωριά τους λόγω πλημμύρας, νησιά που βυθίζονται από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας.

Οι μαθητές/τριες διερευνούν μέσω ιστοσελίδων και μέσω επικοινωνίας με αρμόδιους φορείς αιτίες και τρόπους προστασίας από ακραία φαινόμενα και φυσικές καταστροφές.

Επικοινωνούν με τις δημοτικές αρχές και την Πολιτική Προστασία, για να πάρουν πληροφορίες όπως:

  • αν υπάρχουν κλιματιζόμενοι χώροι για ευάλωτες ομάδες (άστεγους, ηλικιωμένους),
  • αν υπάρχει σχέδιο διάσωσης σε περίπτωση πλημμύρας ή άλλης φυσικής καταστροφής.
  • αν και σε ποιον βαθμό έχουν υλοποιηθεί αναγκαία έργα πρόληψης φυσικών καταστροφών, όπως καθαρισμοί οικοπέδων και δημόσιων εκτάσεων από την καύσιμη ύλη, καθαρισμοί ρεμάτων, έλεγχος στατικότητας δημόσιων κτιρίων, κ.λπ.

Συλλέγουν πληροφορίες για τους καύσωνες και τις φυσικές καταστροφές που έρχονται ως συνέπειά τους, για παράδειγμα πυρκαγιές και πλημμύρες. Ταυτόχρονα προβληματίζονται και αναζητούν τρόπους που μπορούν να συμβάλλουν στον κλιματικό μετριασμό και την προσαρμογή.

Οργανώνουν συζητήσεις και συνεντεύξεις, είτε κατά διάρκεια επισκέψεων είτε διαδικτυακά, με ειδικούς όπως:

  • Μετεωρολόγους – Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία ή Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών
  • Πυροσβέστες ή Εθελοντές/τριες Πυροσβέστες για την περίπτωση πλημμύρας ή πυρκαγιάς – Πυροσβεστική Υπηρεσία
  • Νοσηλευτές/τριες για οδηγίες σε περίπτωση θερμοπληξίας και πρώτες βοήθειες – ΕΚΑΒ.

Οργανώνουν τις πληροφορίες και τα δεδομένα σε ψηφιακές παρουσιάσεις και ενημερωτικά φυλλάδια.

Ενεργοποίηση των μαθητών/τριών με World Café με βασικό θέμα τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις φυσικές καταστροφές. Το World Café είναι μια συμμετοχική δραστηριότητα, η οποία προσφέρει τη δυνατότητα έκφρασης, αναστοχασμού, αλληλεπίδρασης και συλλογής των ιδεών ομάδων γύρω από ένα θέμα.

Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε τέσσερις (4) ομάδες. Στον χώρο υπάρχουν τέσσερα τραπέζια με χαρτόνια και ερωτήσεις για την αντιμετώπιση των παρακάτω φαινομένων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή τους:

  1. Καύσωνας (παράδειγμα ερώτησης/Τι μπορούμε να κάνουμε για να προετοιμαστούμε για ένα καύσωνα, τι μέτρα προστασίας μπορούμε να λάβουμε όταν συμβαίνει, τι χρειάζεται να κάνουμε μετά την εκδήλωσή του)
  2. Πυρκαγιές
  3. Πλημμύρες
  4. Σεισμοί

Κάθε ομάδα ξεκινά από ένα τραπέζι. Καταγράφονται ιδέες-προτάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης και ορίζεται ένας ή μία εκπρόσωπος που παραμένει στο τραπέζι σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας και συνοψίζει μετά από κάθε κύκλο επεξεργασίας τις καταγεγραμμένες ιδέες των ομάδων που έχουν προηγηθεί. Όλες οι ομάδες περνούν από όλα τα τραπέζια και όλες τις θεματικές. Έτσι αποτυπώνονται οι ιδέες όλων, παρουσιάζονται από τους τέσσερις εκπροσώπους και συζητιούνται στην ολομέλεια. Οι ιδέες μπορούν να καθαρογραφούν και να γίνουν ορατές και αξιοποιήσιμες σε μελλοντικές δραστηριότητες ευαισθητοποίησης της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας.

Εστιάζοντας στο συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου, μετά τη συλλογή πληροφοριών και δεδομένων, οι μαθητές και οι μαθήτριες σε ομάδες εστιάζουν σε μία περίπτωση, καύσωνες, πυρκαγιές, πλημμύρες ή σεισμό, και απαντούν τέσσερις βασικές ερωτήσεις:

  • Ποια είναι τα δυνατά σημεία του σχολείου μας στην περίπτωση αντιμετώπισης αυτού του φαινομένου;
  • Ποια είναι τα αδύναμα σημεία του σχολείου μας στην περίπτωση αντιμετώπισης αυτού του φαινομένου;
  • Ποιες εξωτερικές ευκαιρίες πιθανόν να προκύψουν από την προσπάθεια του σχολείου μας να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην περίπτωση αντιμετώπισης ενός τέτοιου φαινομένου;
  • Ποια εξωτερικά εμπόδια λειτουργούν ανασταλτικά στην προσπάθεια του σχολείου μας να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην περίπτωση αντιμετώπισης ενός τέτοιου φαινομένου;

Σε έναν πίνακα χωρισμένο σε τέσσερα τεταρτημόρια οργανώνονται και καταγράφονται οι απαντήσεις κάθε ομάδας ως προς την ετοιμότητα αντίδρασης του σχολείου στην περίπτωση των τεσσάρων ακραίων καιρικών φαινομένων και φυσικών καταστροφών. Ερμηνεύοντας οι μαθητές και οι μαθήτριες τις απαντήσεις καταλήγουν στο βασικό συμπέρασμα αναγκαιότητας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας αρχικά και της ευρύτερης κοινότητας στη συνέχεια σε θέματα αποτελεσματικής αντιμετώπισης των φαινομένων.

Εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης αρχικά της σχολικής και στη συνέχεια της ευρύτερης κοινότητας σε θέματα όπως:

  1. Τι κάνουμε πριν την πλημμύρα/την πυρκαγιά/τον σεισμό.
  2. Τι κάνουμε κατά τη διάρκεια της πλημμύρας/της πυρκαγιάς/του σεισμού,
  • αν βρισκόμαστε σπίτι ή
  • αν βρισκόμαστε σε εξωτερικό χώρο.
  1. Τι κάνουμε μετά την πλημμύρα/την πυρκαγιά/τον σεισμό.

Η εκδήλωση μπορεί να ξεκινήσει με προβολή της ομιλίας της Greta Thunberg στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών με θέμα την κλιματική κρίση[1] ή μπορεί να προβληθεί ένα βίντεό της στο TEDx Talks[2] ή με κάποια άλλη ομιλία.

Οι μαθητές/τριες μοιράζονται με την κοινότητα πληροφορίες επεξεργασμένες και απλοποιημένες σε διάφορες μορφές και με την αξιοποίηση διάφορων ψηφιακών μέσων. Συνδέεται η κλιματική αλλαγή με τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις φυσικές καταστροφές. Επικοινωνούνται μέσω παρουσιάσεων και σχετικών ενημερωτικών φυλλαδίων, που έχουν δημιουργηθεί από τους/τις μαθητές/τριες, με μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης ακραίων φαινομένων και φυσικών καταστροφών, καθώς και συμβουλές για μετά την εκδήλωση των φαινομένων, τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης και ενημερωτικές ιστοσελίδες φορέων. Έχοντας εντοπίσει τη βασική αιτία πρόκλησης ακραίων φαινομένων, διατυπώνονται προτάσεις μετριασμού της κλιματικής αλλαγής, αξιοποιήσιμες στην καθημερινότητα κάθε πολίτη.

Εκφράζεται κάλεσμα των μαθητών/τριών σε δράση και δέσμευση όλης της κοινότητας στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της σχολικής μονάδας κατά 10%-20% την επόμενη σχολική χρονιά. Δημιουργούνται ομάδες οι οποίες αναλαμβάνουν ενέργειες που συμβάλλουν την μείωση του οικολογικού αποτυπώματος στις θεματικές:

  • Χρήση ενέργειας
  • Διαχείριση απορριμμάτων
  • Μετακινήσεων
  • Σπατάλη νερού
  • Διατροφικές συνήθειες
  • Υπερκατανάλωση
  • Αύξηση πρασίνου

Εκπρόσωποι από κάθε ομάδα αναλαμβάνουν την αξιολόγηση των δραστηριοτήτων της  και των αποτελεσμάτων τους, προτείνοντας παρεμβάσεις και πιθανές τροποποιήσεις στη στρατηγική τόσο τη συνολική όσο και των επιμέρους ομάδων.

Μετά την εκδήλωση, πραγματοποιείται επικοινωνία με τις δημοτικές αρχές και την Πολιτική Προστασία προκειμένου να ενημερώσουν για τα ευρήματά της έρευνάς τους, τις ενέργειες σε επίπεδο σχολικής κοινότητας και να ζητήσουν τη συνδρομή τους προκειμένου να μετατραπεί το σχολείο σε κλιματικό καταφύγιο, δηλαδή σε μια περιοχή με ευνοϊκές περιβαλλοντικές συνθήκες που προσφέρουν προστασία από δύσκολες καταστάσεις, όπως ένας καύσωνας, με:

  • αύξηση πρασίνου,
  • αντικατάσταση των υλικών της αυλής σε υδατοπερατά,
  • κάθετους πράσινους τοίχους,
  • ταρατσόκηπο,
  • καθιστικά με σκίαστρα.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες αποφασίζουν να συνεχίσουν τις δραστηριότητες της δράσης με πρωτοβουλίες ως Κλιματικοί Πρεσβευτές επικοινωνώντας με άλλα σχολεία, διενεργώντας δραστηριότητες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε αυτά και οργανώνοντας μαθητική πορεία για το κλίμα σε κεντρικά σημεία της πόλης.

Επιπλέον, επιδιώκονται δυνατότητες έκφρασης και διάχυσης των μηνυμάτων και των δραστηριοτήτων των μαθητών και των μαθητριών μέσω τοπικών ραδιοφωνικών σταθμών και διαδικτυακού ραδιοφώνου (π.χ. European School Radio).

Τέλος, διεκδικούν με επιστολή ή παράσταση στο Δημοτικό Συμβούλιο τη θεσμοθέτηση ενός Κλιματικού Συμβουλίου Νέων στον Δήμο τους με αντιπροσώπους από τα Λύκεια του Δήμου.

[1] https://multimedia.europarl.europa.eu/el/share/I171433?autoplay=off&controls=on

[2] https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A&t=401s

Δημιουργούνται βίντεο από την εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης αρχικά της σχολικής και στη συνέχεια της ευρύτερης κοινότητας και μαζί με το υλικό και τα δεδομένα που έχουν συγκεντρωθεί αναρτώνται στην ιστοσελίδα και στις σελίδες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου. Οι μαθητές/τριες αναζητούν επικοινωνία με άλλες ομάδες νέων που ασχολούνται με περιβαλλοντικά θέματα και ειδικότερα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και διερευνούν δυνατότητες συνεργασίας, ανταλλαγή ιδεών και πρακτικών.

Οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε αναστοχαστική συζήτηση στην τάξη με τη βοήθεια ενδεικτικών ερωτήσεων όπως:

  • με βάση την έρευνά μας πόσο προετοιμασμένοι είμαστε για σεισμό, καύσωνα, πυρκαγιά, πλημμύρα; τι διαπιστώσαμε, τι μάθαμε, τι αδυναμίες εντοπίσαμε;
  • είμαστε το ίδιο ενήμεροι και θωρακισμένοι για όλα τα φαινόμενα;
  • η προετοιμασία μας για τον σεισμό μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για τα υπόλοιπα;
  • τι βήματα χρειάζεται το σχολείο και πόσο τακτικές ασκήσεις ετοιμότητας για σωστή πρόληψη;

Οι ενδεικτικές ερωτήσεις έχουν στόχο την ανάδειξη όσων έμαθαν, δεξιότητες που πιθανόν καλλιέργησαν, τα συναισθήματά τους με την ολοκλήρωση της δράσης, ακόμα και την ανάδειξη όσων αλλαγών θεωρούν απαραίτητες στην καθημερινότητά τους πέρα από την πρόληψη όπως των καθημερινών συνηθειών και επιλογών τους, με στόχο τη μείωση του οικολογικού τους αποτυπώματος.

Φάσεις Υλοποίησης

Αφόρμηση για τη δράση αποτελούν ιστορίες κλιματικών προσφύγων, για παράδειγμα, άνθρωποι που εγκαταλείπουν τα σπίτια και τα χωριά τους λόγω πλημμύρας, νησιά που βυθίζονται από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας.

Οι μαθητές/τριες διερευνούν μέσω ιστοσελίδων και μέσω επικοινωνίας με αρμόδιους φορείς αιτίες και τρόπους προστασίας από ακραία φαινόμενα και φυσικές καταστροφές.

Επικοινωνούν με τις δημοτικές αρχές και την Πολιτική Προστασία, για να πάρουν πληροφορίες όπως:

  • αν υπάρχουν κλιματιζόμενοι χώροι για ευάλωτες ομάδες (άστεγους, ηλικιωμένους),
  • αν υπάρχει σχέδιο διάσωσης σε περίπτωση πλημμύρας ή άλλης φυσικής καταστροφής.
  • αν και σε ποιον βαθμό έχουν υλοποιηθεί αναγκαία έργα πρόληψης φυσικών καταστροφών, όπως καθαρισμοί οικοπέδων και δημόσιων εκτάσεων από την καύσιμη ύλη, καθαρισμοί ρεμάτων, έλεγχος στατικότητας δημόσιων κτιρίων, κ.λπ.

Συλλέγουν πληροφορίες για τους καύσωνες και τις φυσικές καταστροφές που έρχονται ως συνέπειά τους, για παράδειγμα πυρκαγιές και πλημμύρες. Ταυτόχρονα προβληματίζονται και αναζητούν τρόπους που μπορούν να συμβάλλουν στον κλιματικό μετριασμό και την προσαρμογή.

Οργανώνουν συζητήσεις και συνεντεύξεις, είτε κατά διάρκεια επισκέψεων είτε διαδικτυακά, με ειδικούς όπως:

  • Μετεωρολόγους – Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία ή Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών
  • Πυροσβέστες ή Εθελοντές/τριες Πυροσβέστες για την περίπτωση πλημμύρας ή πυρκαγιάς – Πυροσβεστική Υπηρεσία
  • Νοσηλευτές/τριες για οδηγίες σε περίπτωση θερμοπληξίας και πρώτες βοήθειες – ΕΚΑΒ.

Οργανώνουν τις πληροφορίες και τα δεδομένα σε ψηφιακές παρουσιάσεις και ενημερωτικά φυλλάδια.

Ενεργοποίηση των μαθητών/τριών με World Café με βασικό θέμα τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις φυσικές καταστροφές. Το World Café είναι μια συμμετοχική δραστηριότητα, η οποία προσφέρει τη δυνατότητα έκφρασης, αναστοχασμού, αλληλεπίδρασης και συλλογής των ιδεών ομάδων γύρω από ένα θέμα.

Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε τέσσερις (4) ομάδες. Στον χώρο υπάρχουν τέσσερα τραπέζια με χαρτόνια και ερωτήσεις για την αντιμετώπιση των παρακάτω φαινομένων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή τους:

  1. Καύσωνας (παράδειγμα ερώτησης/Τι μπορούμε να κάνουμε για να προετοιμαστούμε για ένα καύσωνα, τι μέτρα προστασίας μπορούμε να λάβουμε όταν συμβαίνει, τι χρειάζεται να κάνουμε μετά την εκδήλωσή του)
  2. Πυρκαγιές
  3. Πλημμύρες
  4. Σεισμοί

Κάθε ομάδα ξεκινά από ένα τραπέζι. Καταγράφονται ιδέες-προτάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης και ορίζεται ένας ή μία εκπρόσωπος που παραμένει στο τραπέζι σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας και συνοψίζει μετά από κάθε κύκλο επεξεργασίας τις καταγεγραμμένες ιδέες των ομάδων που έχουν προηγηθεί. Όλες οι ομάδες περνούν από όλα τα τραπέζια και όλες τις θεματικές. Έτσι αποτυπώνονται οι ιδέες όλων, παρουσιάζονται από τους τέσσερις εκπροσώπους και συζητιούνται στην ολομέλεια. Οι ιδέες μπορούν να καθαρογραφούν και να γίνουν ορατές και αξιοποιήσιμες σε μελλοντικές δραστηριότητες ευαισθητοποίησης της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας.

Εστιάζοντας στο συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου, μετά τη συλλογή πληροφοριών και δεδομένων, οι μαθητές και οι μαθήτριες σε ομάδες εστιάζουν σε μία περίπτωση, καύσωνες, πυρκαγιές, πλημμύρες ή σεισμό, και απαντούν τέσσερις βασικές ερωτήσεις:

  • Ποια είναι τα δυνατά σημεία του σχολείου μας στην περίπτωση αντιμετώπισης αυτού του φαινομένου;
  • Ποια είναι τα αδύναμα σημεία του σχολείου μας στην περίπτωση αντιμετώπισης αυτού του φαινομένου;
  • Ποιες εξωτερικές ευκαιρίες πιθανόν να προκύψουν από την προσπάθεια του σχολείου μας να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην περίπτωση αντιμετώπισης ενός τέτοιου φαινομένου;
  • Ποια εξωτερικά εμπόδια λειτουργούν ανασταλτικά στην προσπάθεια του σχολείου μας να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην περίπτωση αντιμετώπισης ενός τέτοιου φαινομένου;

Σε έναν πίνακα χωρισμένο σε τέσσερα τεταρτημόρια οργανώνονται και καταγράφονται οι απαντήσεις κάθε ομάδας ως προς την ετοιμότητα αντίδρασης του σχολείου στην περίπτωση των τεσσάρων ακραίων καιρικών φαινομένων και φυσικών καταστροφών. Ερμηνεύοντας οι μαθητές και οι μαθήτριες τις απαντήσεις καταλήγουν στο βασικό συμπέρασμα αναγκαιότητας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας αρχικά και της ευρύτερης κοινότητας στη συνέχεια σε θέματα αποτελεσματικής αντιμετώπισης των φαινομένων.

Εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης αρχικά της σχολικής και στη συνέχεια της ευρύτερης κοινότητας σε θέματα όπως:

  1. Τι κάνουμε πριν την πλημμύρα/την πυρκαγιά/τον σεισμό.
  2. Τι κάνουμε κατά τη διάρκεια της πλημμύρας/της πυρκαγιάς/του σεισμού,
  • αν βρισκόμαστε σπίτι ή
  • αν βρισκόμαστε σε εξωτερικό χώρο.
  1. Τι κάνουμε μετά την πλημμύρα/την πυρκαγιά/τον σεισμό.

Η εκδήλωση μπορεί να ξεκινήσει με προβολή της ομιλίας της Greta Thunberg στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών με θέμα την κλιματική κρίση[1] ή μπορεί να προβληθεί ένα βίντεό της στο TEDx Talks[2] ή με κάποια άλλη ομιλία.

Οι μαθητές/τριες μοιράζονται με την κοινότητα πληροφορίες επεξεργασμένες και απλοποιημένες σε διάφορες μορφές και με την αξιοποίηση διάφορων ψηφιακών μέσων. Συνδέεται η κλιματική αλλαγή με τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις φυσικές καταστροφές. Επικοινωνούνται μέσω παρουσιάσεων και σχετικών ενημερωτικών φυλλαδίων, που έχουν δημιουργηθεί από τους/τις μαθητές/τριες, με μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης ακραίων φαινομένων και φυσικών καταστροφών, καθώς και συμβουλές για μετά την εκδήλωση των φαινομένων, τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης και ενημερωτικές ιστοσελίδες φορέων. Έχοντας εντοπίσει τη βασική αιτία πρόκλησης ακραίων φαινομένων, διατυπώνονται προτάσεις μετριασμού της κλιματικής αλλαγής, αξιοποιήσιμες στην καθημερινότητα κάθε πολίτη.

Εκφράζεται κάλεσμα των μαθητών/τριών σε δράση και δέσμευση όλης της κοινότητας στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της σχολικής μονάδας κατά 10%-20% την επόμενη σχολική χρονιά. Δημιουργούνται ομάδες οι οποίες αναλαμβάνουν ενέργειες που συμβάλλουν την μείωση του οικολογικού αποτυπώματος στις θεματικές:

  • Χρήση ενέργειας
  • Διαχείριση απορριμμάτων
  • Μετακινήσεων
  • Σπατάλη νερού
  • Διατροφικές συνήθειες
  • Υπερκατανάλωση
  • Αύξηση πρασίνου

Εκπρόσωποι από κάθε ομάδα αναλαμβάνουν την αξιολόγηση των δραστηριοτήτων της  και των αποτελεσμάτων τους, προτείνοντας παρεμβάσεις και πιθανές τροποποιήσεις στη στρατηγική τόσο τη συνολική όσο και των επιμέρους ομάδων.

Μετά την εκδήλωση, πραγματοποιείται επικοινωνία με τις δημοτικές αρχές και την Πολιτική Προστασία προκειμένου να ενημερώσουν για τα ευρήματά της έρευνάς τους, τις ενέργειες σε επίπεδο σχολικής κοινότητας και να ζητήσουν τη συνδρομή τους προκειμένου να μετατραπεί το σχολείο σε κλιματικό καταφύγιο, δηλαδή σε μια περιοχή με ευνοϊκές περιβαλλοντικές συνθήκες που προσφέρουν προστασία από δύσκολες καταστάσεις, όπως ένας καύσωνας, με:

  • αύξηση πρασίνου,
  • αντικατάσταση των υλικών της αυλής σε υδατοπερατά,
  • κάθετους πράσινους τοίχους,
  • ταρατσόκηπο,
  • καθιστικά με σκίαστρα.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες αποφασίζουν να συνεχίσουν τις δραστηριότητες της δράσης με πρωτοβουλίες ως Κλιματικοί Πρεσβευτές επικοινωνώντας με άλλα σχολεία, διενεργώντας δραστηριότητες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε αυτά και οργανώνοντας μαθητική πορεία για το κλίμα σε κεντρικά σημεία της πόλης.

Επιπλέον, επιδιώκονται δυνατότητες έκφρασης και διάχυσης των μηνυμάτων και των δραστηριοτήτων των μαθητών και των μαθητριών μέσω τοπικών ραδιοφωνικών σταθμών και διαδικτυακού ραδιοφώνου (π.χ. European School Radio).

Τέλος, διεκδικούν με επιστολή ή παράσταση στο Δημοτικό Συμβούλιο τη θεσμοθέτηση ενός Κλιματικού Συμβουλίου Νέων στον Δήμο τους με αντιπροσώπους από τα Λύκεια του Δήμου.

[1] https://multimedia.europarl.europa.eu/el/share/I171433?autoplay=off&controls=on

[2] https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A&t=401s

Δημιουργούνται βίντεο από την εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης αρχικά της σχολικής και στη συνέχεια της ευρύτερης κοινότητας και μαζί με το υλικό και τα δεδομένα που έχουν συγκεντρωθεί αναρτώνται στην ιστοσελίδα και στις σελίδες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου. Οι μαθητές/τριες αναζητούν επικοινωνία με άλλες ομάδες νέων που ασχολούνται με περιβαλλοντικά θέματα και ειδικότερα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και διερευνούν δυνατότητες συνεργασίας, ανταλλαγή ιδεών και πρακτικών.

Οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε αναστοχαστική συζήτηση στην τάξη με τη βοήθεια ενδεικτικών ερωτήσεων όπως:

  • με βάση την έρευνά μας πόσο προετοιμασμένοι είμαστε για σεισμό, καύσωνα, πυρκαγιά, πλημμύρα; τι διαπιστώσαμε, τι μάθαμε, τι αδυναμίες εντοπίσαμε;
  • είμαστε το ίδιο ενήμεροι και θωρακισμένοι για όλα τα φαινόμενα;
  • η προετοιμασία μας για τον σεισμό μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για τα υπόλοιπα;
  • τι βήματα χρειάζεται το σχολείο και πόσο τακτικές ασκήσεις ετοιμότητας για σωστή πρόληψη;

Οι ενδεικτικές ερωτήσεις έχουν στόχο την ανάδειξη όσων έμαθαν, δεξιότητες που πιθανόν καλλιέργησαν, τα συναισθήματά τους με την ολοκλήρωση της δράσης, ακόμα και την ανάδειξη όσων αλλαγών θεωρούν απαραίτητες στην καθημερινότητά τους πέρα από την πρόληψη όπως των καθημερινών συνηθειών και επιλογών τους, με στόχο τη μείωση του οικολογικού τους αποτυπώματος.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

[τέσσερις (4) διδακτικές ώρες] Ενεργοποίηση των μαθητών/-τριών με World Café με βασικό θέμα τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις φυσικές καταστροφές. Το World Café είναι μια συμμετοχική δραστηριότητα, η οποία προσφέρει τη δυνατότητα έκφρασης, αναστοχασμού, αλληλεπίδρασης και συλλογής των ιδεών ομάδων γύρω από ένα θέμα. Οι μαθητές/-τριες χωρίζονται σε τέσσερις (4) ομάδες. Στον χώρο υπάρχουν τέσσερα τραπέζια με χαρτόνια και ερωτήσεις για την αντιμετώπιση των παρακάτω φαινομένων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή τους: 1. Καύσωνας (παράδειγμα ερώτησης/Τι μπορούμε να κάνουμε για να προετοιμαστούμε για ένα καύσωνα, τι μέτρα προστασίας μπορούμε να λάβουμε όταν συμβαίνει, τι χρειάζεται να κάνουμε μετά την εκδήλωσή του) 2. Πυρκαγιές 3. Πλημμύρες 4. Σεισμοί Κάθε ομάδα ξεκινά από ένα τραπέζι. Καταγράφονται ιδέες-προτάσεις πρόληψης και αντιμετώπισης και ορίζεται ένας ή μία εκπρόσωπος που παραμένει στο τραπέζι σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας και συνοψίζει μετά από κάθε κύκλο επεξεργασίας τις καταγεγραμμένες ιδέες των ομάδων που έχουν προηγηθεί. Όλες οι ομάδες περνούν από όλα τα τραπέζια και όλες τις θεματικές. Έτσι αποτυπώνονται οι ιδέες όλων, παρουσιάζονται από τους τέσσερις εκπροσώπους και συζητιούνται στην ολομέλεια. Οι ιδέες μπορούν να καθαρογραφούν και να γίνουν ορατές και αξιοποιήσιμες σε μελλοντικές δράσεις ευαισθητοποίησης της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας. Εστιάζοντας στο συγκεκριμένο πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου, μετά τη συλλογή πληροφοριών και δεδομένων, οι μαθητές και οι μαθήτριες σε ομάδες εστιάζουν σε μία περίπτωση, καύσωνες, πυρκαγιές, πλημμύρες ή σεισμό, και απαντούν τέσσερις βασικές ερωτήσεις: • Ποια είναι τα δυνατά σημεία του σχολείου μας στην περίπτωση αντιμετώπισης αυτού του φαινομένου; • Ποια είναι τα αδύναμα σημεία του σχολείου μας στην περίπτωση αντιμετώπισης αυτού του φαινομένου; • Ποιες εξωτερικές ευκαιρίες πιθανόν να προκύψουν από την προσπάθεια του σχολείου μας να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην περίπτωση αντιμετώπισης ενός τέτοιου φαινομένου; • Ποια εξωτερικά εμπόδια λειτουργούν ανασταλτικά στην προσπάθεια του σχολείου μας να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην περίπτωση αντιμετώπισης ενός τέτοιου φαινομένου; Σε έναν πίνακα χωρισμένο σε τέσσερα τεταρτημόρια οργανώνονται και καταγράφονται οι απαντήσεις κάθε ομάδας ως προς την ετοιμότητα αντίδρασης του σχολείου στην περίπτωση των τεσσάρων ακραίων καιρικών φαινομένων και φυσικών καταστροφών. Ερμηνεύοντας οι μαθητές και οι μαθήτριες τις απαντήσεις καταλήγουν στο βασικό συμπέρασμα αναγκαιότητας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας αρχικά και της ευρύτερης κοινότητας στη συνέχεια σε θέματα αποτελεσματικής αντιμετώπισης των φαινομένων. Εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης αρχικά της σχολικής και στη συνέχεια της ευρύτερης κοινότητας σε θέματα όπως: 1. Τι κάνουμε πριν την πλημμύρα/την πυρκαγιά/τον σεισμό. 2. Τι κάνουμε κατά τη διάρκεια της πλημμύρας/της πυρκαγιάς/του σεισμού, • αν βρισκόμαστε σπίτι ή • αν βρισκόμαστε σε εξωτερικό χώρο. 3. Τι κάνουμε μετά την πλημμύρα/την πυρκαγιά/τον σεισμό. Η εκδήλωση μπορεί να ξεκινήσει με προβολή της ομιλίας της Greta Thun-berg στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών με θέμα την κλιματική κρίση ή μπορεί να προβληθεί ένα βίντεό της στο TEDx Talks ή με κάποια άλλη ομιλία. Οι μαθητές/-τριες μοιράζονται με την κοινότητα πληροφορίες επεξεργασμένες και απλοποιημένες σε διάφορες μορφές και με την αξιοποίηση διάφορων ψηφιακών μέσων. Συνδέεται η κλιματική αλλαγή με τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις φυσικές καταστροφές. Επικοινωνούνται μέσω παρουσιάσεων και σχετικών ενημερωτικών φυλλαδίων, που έχουν δημιουργηθεί από τους/τις μαθητές/-τριες, με μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης ακραίων φαινομένων και φυσικών καταστροφών, καθώς και συμβουλές για μετά την εκδήλωση των φαινομένων, τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης και ενημερωτικές ιστοσελίδες φορέων. Έχοντας εντοπίσει τη βασική αιτία πρόκλησης ακραίων φαινομένων, διατυπώνονται προτάσεις μετριασμού της κλιματικής αλλαγής, αξιοποιήσιμες στην καθημερινότητα κάθε πολίτη. Εκφράζεται κάλεσμα των μαθητών/-τριών σε δράση και δέσμευση όλης της κοινότητας στη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της σχολικής μονάδας κατά 10%-20% την επόμενη σχολική χρονιά. Δημιουργούνται ομάδες οι οποίες αναλαμβάνουν ενέργειες που συμβάλλουν την μείωση του οικολογικού αποτυπώματος στις θεματικές: • Χρήση ενέργειας • Διαχείριση απορριμμάτων • Μετακινήσεων • Σπατάλη νερού • Διατροφικές συνήθειες • Υπερκατανάλωση • Αύξηση πρασίνου Εκπρόσωποι από κάθε ομάδα αναλαμβάνουν την αξιολόγηση των δράσε-ων και των αποτελεσμάτων τους, προτείνοντας παρεμβάσεις και πιθανές τροποποιήσεις στη στρατηγική τόσο τη συνολική όσο και των επιμέρους ομάδων. Μετά την εκδήλωση, πραγματοποιείται επικοινωνία με τις δημοτικές αρχές και την Πολιτική Προστασία προκειμένου να ενημερώσουν για τα ευρήματά της έρευνάς τους, τις ενέργειες σε επίπεδο σχολικής κοινότητας και να ζητήσουν τη συνδρομή τους προκειμένου να μετατραπεί το σχολείο σε κλιματικό καταφύγιο, δηλαδή σε μια περιοχή με ευνοϊκές περιβαλλοντικές συνθήκες που προσφέρουν προστασία από δύσκολες καταστάσεις, όπως ένας καύσωνας, με: • αύξηση πρασίνου, • αντικατάσταση των υλικών της αυλής σε υδατοπερατά, • κάθετους πράσινους τοίχους, • ταρατσόκηπο, • καθιστικά με σκίαστρα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αποφασίζουν να συνεχίσουν τις δράσεις τους με πρωτοβουλίες ως Κλιματικοί Πρεσβευτές επικοινωνώντας με άλλα σχολεία, διενεργώντας δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε αυτά και οργανώνοντας μαθητική πορεία για το κλίμα σε κεντρικά σημεία της πόλης. Επιπλέον, επιδιώκονται δυνατότητες έκφρασης και διάχυσης των μηνυμάτων και των δράσεων των μαθητών και των μαθητριών μέσω τοπικών ρα-ιοφωνικών σταθμών και διαδικτυακού ραδιοφώνου (π.χ. European School Radio). Τέλος, διεκδικούν με επιστολή ή παράσταση στο Δημοτικό Συμβούλιο τη θεσμοθέτηση ενός Κλιματικού Συμβουλίου Νέων στον Δήμο τους με αντιπροσώπους από τα Λύκεια του Δήμου.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

[μία (1) διδακτική ώρα] Δημιουργούνται βίντεο από την εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητο-ποίησης αρχικά της σχολικής και στη συνέχεια της ευρύτερης κοινότητας και μαζί με το υλικό και τα δεδομένα που έχουν συγκεντρωθεί αναρτώνται στην ιστοσελίδα και στις σελίδες σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχο-λείου. Οι μαθητές/-τριες αναζητούν επικοινωνία με άλλες ομάδες νέων που ασχολούνται με περιβαλλοντικά θέματα και ειδικότερα την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και διερευνούν δυνατότητες συνεργασίας, ανταλλαγή ιδεών και πρακτικών.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

[μία (1) διδακτική ώρα] Οι μαθητές/-τριες συμμετέχουν σε αναστοχαστική συζήτηση στην τάξη με τη βοήθεια ενδεικτικών ερωτήσεων όπως:  με βάση την έρευνά μας πόσο προετοιμασμένοι είμαστε για σει-σμό, καύσωνα, πυρκαγιά, πλημμύρα; τι διαπιστώσαμε, τι μάθαμε, τι αδυναμίες εντοπίσαμε;  είμαστε το ίδιο ενήμεροι και θωρακισμένοι για όλα τα φαινόμενα;  η προετοιμασία μας για τον σεισμό μπορεί να αποτελέσει παρά-δειγμα για τα υπόλοιπα;  τι βήματα χρειάζεται το σχολείο και πόσο τακτικές ασκήσεις ετοι-μότητας για σωστή πρόληψη; Οι ενδεικτικές ερωτήσεις έχουν στόχο την ανάδειξη όσων έμαθαν, δεξιότητες που πιθανόν καλλιέργησαν, τα συναισθήματά τους με την ολοκλήρωση του Προγράμματος, ακόμα και την ανάδειξη όσων αλλαγών θεωρούν απαραίτητες στην καθημερινότητά τους πέρα από την πρόληψη όπως των καθημερινών συνηθειών και επιλογών τους, με στόχο τη μείωση του οικολογικού τους αποτυπώματος.