Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Ελευσίνα: Από το Ιερό της Δήμητρας στη Βιομηχανική Πόλη – Φύση και Πολιτισμός σε Μεταμόρφωση

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Αττικής

  • Δυτικής Αττικής

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Το πρόγραμμα στοχεύει να αναδείξει τη διαχρονική πορεία της Ελευσίνας από την αρχαιότητα έως σήμερα, εξετάζοντας τόσο τον πολιτιστικό όσο και τον φυσικό πλούτο της περιοχής. Μέσα από έρευνα, επισκέψεις, βιωματικές δράσεις και δημιουργικά έργα, οι μαθητές/τριες: α) θα μελετήσουν την ιστορική σημασία της Ελευσίνας, την εξέλιξή της στη διάρκεια των αιώνων, τη μετατροπή της οικονομίας της από γεωργική σε βιομηχανική, β) θα εντοπίσουν και αξιολογήσουν προβλήματα που αφορούν τις επιπτώσεις της βιομηχανικής ανάπτυξης στο περιβάλλον και γ) θα καταγράψουν τις σύγχρονες προσπάθειες για την προστασία και ανάδειξη της Ελευσίνας, με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ, Τεύχος Β’, 1963/2021) Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου (Β΄ 507) 10545/Δ1/2023 Υ.Α.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες μετά την πραγματοποίηση του προγράμματος θα είναι σε θέση να:

εντοπίζουν και περιγράφουν τα βασικά περιβαλλοντικά στοιχεία της Ελευσίνας,

εντοπίζουν και περιγράφουν τα βασικά ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία της Ελευσίνας,

εντοπίζουν και περιγράφουν τα βασικά στοιχεία της βιομηχανικής ανάπτυξης της Ελευσίνας,

αναγνωρίζουν τη σημασία της βιομηχανικής κληρονομιάς και των φυσικών πόρων της περιοχής,

συλλέγουν, οργανώνουν και παρουσιάζουν πληροφορίες από τοπικές πηγές (συνεντεύξεις, παρατήρηση, αρχεία),

προτείνουν τρόπους ανάδειξης και προστασίας της πολιτιστικής, ιστορικής και φυσικής ταυτότητας του τόπου,

εκφράζονται δημιουργικά με εικαστικά και μουσικά μέσα, αναδεικνύοντας στοιχεία της τοπικής ιστορίας,

συνεργάζονται σε ομάδες και να συμμετέχουν σε δράσεις με κοινωνικό και πολιτιστικό περιεχόμενο.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Συζήτηση: «Η δική μας Ελευσίνα μέσα στον χρόνο».

Οι μαθητές/τριες θα εξετάσουν την ιστορία της Ελευσίνας στο πέρασμα των αιώνων, τον πολιτιστικό της πλούτο, την ανάπτυξη της βιομηχανίας και τη βιομηχανική της κληρονομιά, καθώς και τις σύγχρονες περιβαλλοντικές προκλήσεις (π.χ. ρύπανση του υδροβιότοπου Βλύχας). Θα συζητήσουν τις παρακάτω ερωτήσεις:

1. Ποια ήταν τα ιστορικά μνημεία στην περιοχή της Ελευσίνας;

2. Ποια ήταν η κύρια απασχόληση των κατοίκων στα αρχαία χρόνια στην περιοχή;

3. Πως εξελίχθησαν οι δραστηριότητες στην περιοχή;

4. Ποιες είναι οι βασικές βιομηχανικές δραστηριότητες σήμερα;

5. Ποιες οι επιπτώσεις στο περιβάλλον;

6. Ποια είναι η σημασία του υδροβιότοπου Βλύχας και πώς επηρεάζεται από τη ρύπανση;

7. Πώς διατηρούνται τα ήθη και τα έθιμα της Ελευσίνας στην αρχαιότητα;

8. Πώς διατηρούνται τα ήθη και τα έθιμα της Ελευσίνας και ποιος ο ρόλος των εθνοτοπικών συλλόγων;

Οι μαθητές/τριες συζητούν ποιες ενέργειες-δράσεις χρειάζεται να σχεδιάσουν για να προσεγγίσουν τα ερωτήματα που έχουν θέσει. Με τη βοήθεια του/της εκπ/κού επιλέγουν κατάλληλες μεθόδους συλλογής δεδομένων (π.χ. επίσκεψη και παρατήρηση, φωτογράφιση, αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων όπως το googlemaps κ.λπ.) και συντάσσουν ένα σχέδιο δράσεων με χρονοδιάγραμμα.

Δημιουργία ομάδων εργασίας: Ιστορικοί / Οικολόγοι / Μουσικοί-Δημιουργοί / Δημοσιογράφοι

Προγραμματισμός επισκέψεων, συνεργασιών και συνεντεύξεων.

Τέλος, μοιράζονται ιδέες για το πώς μπορούν να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα της μικρής τους έρευνας.

Επισκέψεις σε αρχαιολογικό χώρο

Επιτόπια έρευνα στην παραλιακή ζώνη, υδροβιότοπο Βλύχας

Εξερεύνηση της ιστορίας των τοπικών βιομηχανιών (Κρόνος, Ιρις, Ελαιουργείο, Τιτάν, Βότρυς)

Συμμετοχή σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΚΕΠΕΑ Ελευσίνας

Διεξαγωγή προφορικών συνεντεύξεων

Φωτογράφιση, βιντεοσκόπηση, συλλογή τεκμηρίων

Καλλιτεχνικές δράσεις: δημιουργία τραγουδιού ή μουσικού δρώμενου για την Ελευσίνα

Καταγραφή ήχων της πόλης, δημιουργία ηχοτοπίου

Συνεργασία με το “Αδράχτι” για παρουσίαση λαογραφικών στοιχείων.

Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της δουλειάς τους σε έκθεση στο σχολείο ή στο τοπικό πολιτιστικό κέντρο. Κάθε ομάδα παρουσιάζει την έρευνά της (εικαστικά έργα, ντοκιμαντέρ, χάρτες, μαρτυρίες). Δημιουργία Padlet ή ψηφιακής αφίσας. Προσκλήσεις σε γονείς, μαθητές/τριες άλλων τάξεων και τοπικούς φορείς. Εφόσον είναι εφικτό, συμμετοχή σε ημερίδα ή εκδήλωση του Δήμου Ελευσίνας.

Ομαδικός απολογισμός εμπειριών.Οι μαθητές/τριες θα συζητήσουν:

1. Τι μάθαμε για την ιστορία και τον πολιτισμό της Ελευσίνας;

2. Τι μάθαμε για τη βιομηχανική ανάπτυξη της Ελευσίνας;

3. Ποιες είναι οι επιπτώσεις της βιομηχανικής ανάπτυξης στο περιβάλλον και κατ’ επέκταση στην καθημερινή ζωή των κατοίκων;

4. Πόσο σημαντική είναι η προστασία του περιβάλλοντος;

5. Πόσο σημαντική είναι η διατήρηση των παραδόσεων;

6. Πώς θα συνδυαστεί η διατήρηση των παραδόσεων και η προστασία του περιβάλλοντος;

7. Ποιες είναι οι δυνατότητες δράσης της κοινότητας προς την επίτευξη της ερώτησης 6 και πώς μπορούμε να μεταλαμπαδεύσουμε τις γνώσεις στις επόμενες γενιές;