Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων «Μαθαίνω τα Επαγγέλματα της Φιλοξενίας» επιδιώκει την ανάπτυξη της προσωπικότητας, της αυτογνωσίας, της αυτομέριμνας, της δημιουργικής σκέψης, της οργανωτικής ικανότητας των μαθητών/τριών, καθώς και την οικοδόμηση της επαγγελματικής τους ταυτότητας. Παράλληλα, συμβάλλει στην ενδυνάμωση της ικανότητας προγραμματισμού, λήψης αποφάσεων εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας και λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων. Επιπλέον, ενισχύει τις κοινωνικές, τις ψηφιακές και τις επαγγελματικές δεξιότητες, στη βάση της ενσυναίσθησης και ευαισθησίας, της καινοτομίας, της πρωτοβουλίας, της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας. Με άξονα προσανατολισμού τα παραπάνω και μέσα από τις γνώσεις σχετικά με τα επαγγέλματα του χώρου της φιλοξενίας, το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα εφοδιάσει τους/τις μαθητές/τριες με τις κατάλληλες δεξιότητες αναζήτησης των διαφορετικών εκπαιδευτικών διαδρομών, οι οποίες οδηγούν σε συγκεκριμένα επαγγέλματα με ειδική αναφορά στα επαγγέλματα του χώρου της φιλοξενίας
Το εργαστήριο αποτελείται από τρεις (3) δραστηριότητες μέσω των οποίων επιδιώκεται η καλλιέργεια της προσωπικής ταυτότητας, της κοινωνικής ταυτότητας, της δημόσιας εικόνας, της διαπροσωπικής επικοινωνίας και της έννοιας της φιλοξενίας. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοδιερεύνησης – αυτογνωσίας, αυτοπαρουσίασης, κοινωνικής ζωής, ενσυναίσθησης και διαπροσωπικής επικοινωνίας (προσεκτική ακρόαση), κριτικής σκέψης και αναστοχασμού.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1η: Ακούω τους/τις άλλους/ες, γνωρίζω τον εαυτό μου
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε δυάδες. Συστήνεται κάθε μαθητής/τρια να επιλέξει έναν/μια συμμαθητή/τρια που γνωρίζει λιγότερο από την τάξη του/της. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες στις δυάδες συστήνονται ο/η ένας/μια στον/στην άλλο/η και περιγράφουν τον εαυτό τους για δύο-τρία (2-3) λεπτά, αναφέροντας πράγματα για τον εαυτό τους όπως στοιχεία του χαρακτήρα τους, ασχολίες, χόμπι, ένα σύνθημα-ρητό που τους αντιπροσωπεύει, μια λέξη, φράση ή ένα σύμβολο. κ.ά. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης στις δυάδες ο/η μαθητής/τρια που έχει τον ρόλο του ακροατή/τριας, προσπαθεί να συγκεντρώσει την προσοχή του/της, ώστε να ακούσει προσεκτικά και να μην οδηγηθεί σε υποθέσεις και εκτιμήσεις αλλά να μεταφέρει μόνο όσα άκουσε. Στη συνέχεια κάθε δυάδα ενώνεται με μια άλλη και κάθε μαθητής/τρια παρουσιάζει το «ζευγάρι» του/ της. Θα χρειαστεί να μιλήσουν και οι τέσσερις μαθητές/τριες σε κάθε ομάδα. Οι μαθητές/τριες μπορούν να έχουν μπροστά τους ένα χαρτί στο οποίο θα γράψουν το όνομα του/της συμμαθητή/τριάς τους και αντιπροσωπευτικά στοιχεία από όσα άκουσαν καθώς και τις λέξεις, φράσεις ή σύμβολα που αντιπροσωπεύουν τον/την συμμαθητή/τριά τους. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 15΄.
Δραστηριότητα 2η: Τα χίλια πρόσωπα της Φιλοξενίας
Ο/η εκπαιδευτικός θέτει ως θέμα συζήτησης το νόημα της έννοιας «φιλοξενία» η οποία δεν ταυτίζεται απλά ή αποκλειστικά με μια εμπειρία διασκέδασης ή χαλάρωσης, με την προθυμία ενός/μιας περαστικού να δώσει μια πληροφορία ή μια οδηγία για τον δρόμο, ούτε με το να προσφέρει στέγη στο σπίτι του σε όποιον/α χτυπήσει την πόρτα του, ούτε με την ευγένεια ενός/μιας σερβιτόρου/ας σε ένα εστιατόριο, αλλάαφορά στο «ευ διάγειν» ενός/μιας επισκέπτη/τριας στη χώρα μας, στην «αγάπη προς τον ξένο». Στη συνέχεια ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να χωριστούν σε μικρές ομάδες τριών-πέντε (3-5) ατόμων και κάθε μαθητής/τρια να μοιραστεί στην ομάδα μια δική του/της εμπειρία φιλοξενίας στη χώρα μας ή στο εξωτερικό, αναφέροντας το περιεχόμενο της εμπειρίας, καθώς και τα πρόσωπα που συμπεριλαμβάνονται στην εμπειρία αυτή. Κάθε ομάδα συζητά και συγκεντρώνει τις εμπειρίες προσπαθώντας να καταγράψει τα κύρια χαρακτηριστικά της έννοιας φιλοξενία. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 15΄.
Δραστηριότητα 3η: Ο κύριος Tibbs
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε τέσσερις (4) ομάδες. Σε κάθε ομάδα δίνεται η αλληγορία της κατοικίδιας γάτας και του κεραμιδόγατου. Οι ομάδες καλούνται να συνεχίσουν την ιστορία με τρόπο που στο τέλος η κατοικίδια γάτα (ο κ. Tibbs) να έχει μια ευχάριστη εμπειρία φιλοξενίας. Οι ομάδες διαβάζουν δυνατά τις
ιστορίες που έγραψαν. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 20΄
Το εργαστήριο αποτελείται από τέσσερις (4) δραστηριότητες μέσω των οποίων επιχειρείται η γνωριμία με τον εαυτό, η αναζήτηση των χαρακτηριστικών προσωπικότητας, η αντίληψη της εικόνας εαυτού (καθρεφτιζόμενος εαυτός), η αυτοαποδοχή και η σύνδεση των χαρακτηριστικών προσωπικότητας με την άσκηση των επαγγελμάτων. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη της αυτογνωσίας, της αυτοπαρουσίασης, η ανάπτυξη θετικής αυτοαντίληψης, η αποδοχή εαυτού η αντιστοίχιση χαρακτηριστικών προσωπικότητας με επαγγελματικές ειδικότητες / επαγγέλματα του τουρισμού.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1η: Κοιτάζοντας μέσα μου: Τι βλέπω;
Ο/η εκπαιδευτικός εισάγει τη δραστηριότητα πραγματοποιώντας μικρή εισαγωγή αναφορικά με τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης προσωπικότητας, την ύπαρξη κατηγοριοποίησης τους και την σύνδεση με την επιλογή και την άσκηση των επαγγελμάτων. Οι μαθητές/τριες δουλεύουν ατομικά στο Μέρος Α΄ της δραστηριότητας με το φύλλο εργασίας. Αφού πραγματοποιήσουν τη δραστηριότητα ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν.
Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 10΄.
Ο/η εκπαιδευτικός αναφέρει ότι η δραστηριότητα αυτοδιερεύνησης που αφορά στα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας συνεχίζεται. Ζητά από τους μαθητές/τριες να δουλέψουν ατομικά πραγματοποιώντας το Μέρος Β΄ της δραστηριότητας με το αντίστοιχο φύλλο εργασίας. Αφού πραγματοποιήσουν οι μαθητές/τριες τη δραστηριότητα ακολουθεί συζήτηση σε ομάδες ή στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 10΄
Δραστηριότητα 2η: Κοιτάζοντας γύρω μου: Πώς με βλέπουν οι άλλοι/ες;
Για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας αυτής διευθετείται η εργονομία της τάξης ώστε οι μαθητές/τριες να βρίσκονται όρθιοι και να έχουν τη δυνατότητα ελεύθερης κίνησης. Στόχος της δραστηριότητας είναι να αντιληφθούν οι μαθητές/τριες τι εντύπωση δίνουν στους/στις συμμαθητές/τριές τους και να αξιοποιήσουν την ανατροφοδότηση αυτή, ώστε να εμπλουτίσουν την αυτοεικόνα τους.
Το εργαστήριο αποτελείται από τέσσερις (4) δραστηριότητες μέσω των οποίων επιχειρείται η γνωριμία με τον εαυτό, η αναζήτηση των χαρακτηριστικών προσωπικότητας, η αντίληψη της εικόνας εαυτού (καθρεφτιζόμενος εαυτός), η αυτοαποδοχή και η σύνδεση των χαρακτηριστικών προσωπικότητας με την άσκηση των επαγγελμάτων. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη της αυτογνωσίας, της αυτοπαρουσίασης, η ανάπτυξη θετικής αυτοαντίληψης, η αποδοχή εαυτού η αντιστοίχιση χαρακτηριστικών προσωπικότητας με επαγγελματικές ειδικότητες / επαγγέλματα του τουρισμού.
Δραστηριότητα 3η: Κοιτάζοντας έξω: Τι βλέπω στους άλλους/ες;
Στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες θα συνδέσουν χαρακτηριστικά προσωπικότητας με επαγγέλματα από τον χώρο των επιχειρήσεων φιλοξενίας.
Στη συνέχεια, ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να χωριστούν σε μικρές ομάδες τριών-πέντε (3-5) ατόμων και δίνει σε κάθε ομάδα την οδηγία να επιλέξει δύο (2) επαγγελματικές ειδικότητες από αυτές που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας της δραστηριότητας, συμπληρώνοντας τα χαρακτηριστικά που νομίζουν ότι χρειάζονται για κάθε επαγγελματική ειδικότητα. Κάθε ομάδα συζητά και καταγράφει τις απόψεις της. Ακολουθεί παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εργασίας κάθε ομάδας και συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν. Σημείωση: Ο/η εκπαιδευτικός για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας κρίνεται σκόπιμο να έχει μελετήσει από πριν το Παράρτημα Α και Β, στο οποίο αναφέρονται περισσότερα στοιχεία για το αντικείμενο εργασίας των επαγγελματικών ειδικοτήτων και τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά προσωπικότητας που είναιεπιθυμητό να διαθέτει ο άνθρωπος που την ασκεί. Επιπλέον, εάν το θεωρεί σκόπιμο μπορεί να ανατρέξει και να συμβουλευτεί τις πηγές από τις οποίες αντλήθηκαν οι πληροφορίες για τις επαγγελματικές ειδικότητες που αναφέρονται στο φύλλο εργασίας. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 15΄
Σύνοψη: Τα χαρακτηριστικά μου-Η Αυτοεικόνα
Στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες θα χρειαστεί να αναστοχαστούν αναφορικά με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, ώστε να προσπαθήσουν τα συνδέσουν με τις σπουδές και τη μελλοντική τους επαγγελματική δραστηριότητα. Κάθε μαθητής/τρια επεξεργάζεται για τον εαυτό του/της το φύλλο εργασίας. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 05΄
Το εργαστήριο αποτελείται από δύο (2) δραστηριότητες με σκοπό τη γνωριμία με τον εαυτό, την αναζήτηση ικανοτήτων, δεξιοτήτων και επιτευγμάτων, την καλλιέργεια της αυτοαποδοχής, την αυτοεκτίμηση και τη σύνδεση δεξιοτήτων με την άσκηση των επαγγελμάτων. Σκοπός του εργαστηρίου: η διεύρυνση της αυτογνωσίας, η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης με βάση τα επιτεύγματα και τις δεξιότητες που έχουν αναπτυχθεί, η αντιστοίχιση δεξιοτήτων με επαγγελματικές ειδικότητες /επαγγέλματα του τουρισμού και της φιλοξενίας.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να διερευνήσουν και να ανακαλύψουν δεξιότητες που έχουν αναπτύξει.
– Να ονομάσουν και να οργανώσουν τις δεξιότητές που έχουν αναπτύξει.
– Να ανακαλύψουν δεξιότητες που δεν γνωρίζουν τις οποίες χρησιμοποιούν σε δραστηριότητες.
– Να συνειδητοποιήσουν ότι υπάρχουν κοινές δραστηριότητες μεταξύ όλων μας.
– Να ενδυναμωθούν θετικά και να αναστοχαστούν μέσα από τον προσδιορισμό των επιτευγμάτων, των επιτυχιών και των δεξιοτήτων τους.
– Να αντιστοιχήσουν δεξιότητές τους με συγκεκριμένες δραστηριότητες στην καθημερινή σχολική ή/και κοινωνική ζωή.
– Να αντιστοιχήσουν δεξιότητες με συγκεκριμένες επαγγελματικές ειδικότητες επιχειρήσεων φιλοξενίας.
Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1η: Οι επιτυχίες – Τα επιτεύγματα -Οι δεξιότητές μου
Οι μαθητές/τριες δουλεύουν ατομικά για την πραγματοποίηση της πρώτης (1) δραστηριότητας με το φύλλο εργασίας. Κρίνεται σκόπιμο ο/η εκπαιδευτικός να δώσει κάποιο παράδειγμα επιτεύγματος και δεξιοτήτων που του/της αντιστοιχούν καθώς και δραστηριότητας από την καθημερινή σχολική ζωή και δεξιοτήτων που αντιστοιχούν σ’ αυτή, προκειμένου για την εξοικείωση των μαθητών/τριών στο ζητούμενο.
Ενδεικτικά:
• Πήρα το πτυχίο μου στα αγγλικά. Δεξιότητες που αντιστοιχούν: γλωσσικές, νοητικές, οργάνωσης χρόνου, μελέτης, κ.ά.
• Βγήκα στο δεκαπενταμελές συμβούλιο. Δεξιότητες που αντιστοιχούν: κοινωνικές κ.ά.
• Στο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του σχολείου στο οποίο συμμετέχω, έλαβα μέρος στην ομάδα εργασίας, συζήτησα με τους/τις συμμαθητές/τριές μου και ανέλαβα να αναζητήσω πληροφορίες για το νερό. Δεξιότητες που αντιστοιχούν: επικοινωνίας, συνεργασίας σε ομάδα, τεχνικές και ψηφιακές (αναζήτηση πληροφοριών) κ.ά. Αφού πραγματοποιήσουν οι μαθητές/τριες τη δραστηριότητα, ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 20΄
Δραστηριότητα 2η: Ποιες είναι οι δεξιότητες του/της κατάλληλου/ης υποψήφιου/ας;
Στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσπαθήσουν να συνδέσουν δεξιότητες από διάφορες κατηγορίες με επαγγέλματα και ειδικότητες από τον χώρο των επιχειρήσεων φιλοξενίας. Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να χωριστούν σε μικρές ομάδες τριών-πέντε (3-5) ατόμων και δίνει σε κάθε ομάδα την οδηγία να επιλέξει δύο (2) επαγγελματικές ειδικότητες από αυτές που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας της δραστηριότητας, συζητώντας και συμπληρώνοντας τις δεξιότητες που εκτιμούν ότι χρειάζεται να έχει αναπτύξει ένας υποψήφιος/α για να ασκήσει τη συγκεκριμένη επαγγελματική ειδικότητα. Κάθε ομάδα συζητά και καταγράφει τις απόψεις της σχετικά. Ακολουθεί παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εργασίας κάθε ομάδας και συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν.
Σημείωση: Ο/η εκπαιδευτικός για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας, κρίνεται σκόπιμο να έχει μελετήσει από πριν το Παράρτημα Α και Β στο οποίο αναφέρονται περισσότερα στοιχεία αναφορικά με τις κατηγορίες των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την άσκηση των επαγγελμάτων στον χώρο της φιλοξενίας (Παράρτημα Α) καθώς και για τις δεξιότητες που απαιτούνται για την άσκηση των συγκεκριμένων επαγγελματικών ειδικοτήτων που αναφέρονται (Παράρτημα Β). Επιπλέον, εάν το θεωρεί σκόπιμο μπορεί να ανατρέξει και να συμβουλευτεί τις πηγές που αναφέρονται από τις οποίες αντλήθηκαν οι πληροφορίες για τις επαγγελματικές ειδικότητες που δίνονται στο φύλλο εργασίας. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 20΄
Το εργαστήριο αποτελείται από τρεις (3) δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν στην επαγγελματική πληροφόρηση, στη γνωριμία με την επαγγελματική μονογραφία, στην αναζήτηση των διαφορετικών ειδών τουρισμού, στη γνωριμία με τα επαγγέλματα φιλοξενίας και τις ειδικότητες και στην παροχή έγκυρης και αξιόπιστης πληροφόρησης για τα επαγγέλματα. Σκοπός του εργαστηρίου: η ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών για τα επαγγέλματα, τις επαγγελματικές ειδικότητες, τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες απασχόλησης στον τομέα της φιλοξενίας, η ανάπτυξη δεξιοτήτων αναζήτησης πληροφοριών για τα επαγγέλματα, η ανάπτυξη δεξιοτήτων αναζήτησης, κριτικής επεξεργασίας και αναστοχασμού επαγγελματικών πληροφοριών
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να ευαισθητοποιηθούν αναφορικά με τη σημασία των πληροφοριών για τα επαγγέλματα και τις επαγγελματικές ειδικότητες.
– Να κατανοήσουν τις βασικές θεματικές ενότητες με βάση τις οποίες δομείται μια πλήρης περιγραφή ενός επαγγέλματος ή μιας ειδικότητας (επαγγελματική μονογραφία).
– Να διερευνήσουν και να γνωρίσουν διαφορετικά είδη ελληνικού τουρισμού (χαρτοφυλάκιο τουριστικών προϊόντων).
– Να διερευνήσουν και να γνωρίσουν επαγγέλματα και ειδικότητες του τομέα της φιλοξενίας.
– Να προβληματιστούν αναφορικά με το εάν θέλουν να συμπεριλάβουν τα επαγγέλματα και τις ειδικότητες του ξενοδοχειακού τομέα στις δικές τους επιλογές σταδιοδρομίας.
– Να αντιληφθούν τη σημασία της επαγγελματικής πληροφόρησης για τον σχεδιασμό της σταδιοδρομίας τους.
– Να αντιληφθούν τη σημασία και τον ρόλο της έγκυρης, αξιόπιστης, επικαιροποιημένης και πλήρους πληροφόρησης για τα επαγγέλματα και τις ειδικότητες στις δικές τους επιλογές.
– Να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα διαφορετικότητας και ισότητας των φύλων αναφορικά με τα επαγγέλματα της φιλοξενίας.
Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1η: Αναζητώ, γνωρίζω, μαθαίνω τα είδη του ελληνικού τουρισμού
Ο/η εκπαιδευτικός εισάγει το θέμα επεξεργασίας του εργαστηρίου, αναφερόμενος/η στη σημασία της ορθής και πλήρους πληροφόρησης για όλους τους τομείς του ελληνικού τουρισμού, τα ξενοδοχειακά επαγγέλματα και τις ειδικότητες, ως προϋποθέσεων για την επιλογή σταδιοδρομίας. Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές/τριες να ανακαλέσουν στη μνήμη τους εμπειρίες που είχαν ή πληροφορίες που έχουν λάβει μέσα από συζητήσεις με πρόσωπα του οικογενειακού ή του κοινωνικού τους
περιβάλλοντος αναφορικά με δραστηριότητες που πραγματοποίησαν ή εμπειρίες που είχαν παράλληλα με τη διαμονή τους σε ένα ξενοδοχείο/κατάλυμα. Στη συνέχεια θέτει ως θέμα προβληματισμού ορισμένα από τα παρακάτω θέματα/ερωτήματα αναφορικά με τα είδη του ελληνικού τουρισμού. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης. Σημείωση: Για την καλύτερη επεξεργασία και κατανόηση του θέματος από τους/τις μαθητές/τριες κρίνεται σκόπιμη η αξιοποίηση παραδειγμάτων για κάθε είδος τουρισμού. Για τον σκοπό αυτό ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει το υλικό του Παραρτήματος Γ. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 20΄
Δραστηριότητα 2η: Αναζητώ, γνωρίζω, μαθαίνω τα επαγγέλματα φιλοξενίας
Στη δραστηριότητα αυτή οι μαθητές/τριες θα αντιληφθούν τη σημασία της ορθής και πλήρους πληροφόρησης για την πραγματοποίηση των επιλογών σταδιοδρομίας, θα κατανοήσουν τις θεματικές ενότητες μιας επαγγελματικής μονογραφίας και θα προσπαθήσουν να περιγράψουν το αντικείμενο και τις συνθήκες εργασίας για ενδεικτικά επαγγέλματα και ειδικότητες από τον χώρο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Ο/η εκπαιδευτικός εισάγει στην ολομέλεια της τάξης το θέμα της δραστηριότητας και προκαλεί συζήτηση/προβληματισμό σχετικά με τα ακόλουθα θέματα/ερωτήματα, αξιοποιώντας τις εργασιακές εμπειρίες του/της ίδιου/ας, των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/τριών, ή/και των ίδιων των μαθητών/τριών (εμπειρίες σε οικογενειακή επιχείρηση, εθελοντισμός κ.ά.).
Δραστηριότητα 3η: Τι είπαν – Διερευνώ, ανακαλύπτω επαγγέλματα & ειδικότητες της φιλοξενίας
Στόχοι της δραστηριότητας αυτής για τους/τις μαθητές/τριες αποτελούν:
• να συμπληρώσουν τις γνώσεις και τις πληροφορίες τους αναφορικά με το αντικείμενο και τις συνθήκες απασχόλησης ορισμένων επαγγελμάτων και ειδικοτήτων από τον χώρο των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.
• να ταυτιστούν, να εμπνευστούν και να παραδειγματιστούν από την αξιοποίηση των χαρακτηριστικών προσωπικότητας και των επαγγελματικών δεξιοτήτων όπως αυτές αναφέρονται στα προσωπικά βιώματα και τις εμπειρίες επαγγελματιών σε ξενοδοχειακά επαγγέλματα, προσπαθώντας ενδεχομένως να τα συνδέσουν με δικά τους χαρακτηριστικά και δεξιότητες τα οποία επεξεργάστηκαν στα δύο (2) προηγούμενα εργαστήρια (εργαστήριο 3 & 4). Το εργαστήριο αυτό συστήνεται να πραγματοποιηθεί στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου ή σε αίθουσα διδασκαλίας με τη δυνατότητα χρήσης ενός δια-δραστικού πίνακα ή ενός video-projector στον (δια-δραστικό) πίνακα.
ΜΕΡΟΣ Α
Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στους μαθητές/τριες μέσα από την ηλεκτρονική σελίδα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου τα βίντεο με τις συνεντεύξεις των επαγγελματιών σε ξενοδοχειακά επαγγέλματα:
• Βίντεο 1: «Τι σε οδήγησε στην επιλογή του επαγγέλματός σου;» Διάρκεια: 1:44’’
• Βίντεο 2: «Τι χρειάζεται για να είναι κάποιος επιτυχημένος στο τομέα του/της;» Διάρκεια: 1:59’’
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν.
ΜΕΡΟΣ Β
Οι μαθητές/τριες παραμένουν στις ομάδες που είχαν συσταθεί για την υλοποίηση της προηγούμενης δραστηριότητας. Ο/η εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε ομάδα το φύλλο εργασίας στο οποίο συμπεριλαμβάνεται ένα απόσπασμα συνέντευξης με επαγγελματία από τις ειδικότητες που επεξεργάστηκαν οι μαθητές/τριες στην προηγούμενη δραστηριότητα, καθώς και τα θέματα προς συζήτηση/επεξεργασία. Κάθε ομάδα μελετά το απόσπασμα συνέντευξης με τον/την επαγγελματία της ειδικότητας που είχε επιλέξει αρχικά, συζητά και καταγράφει τις απόψεις της επί των θεμάτων/ζητημάτων και κυρίως συγκριτικά με όσα είχαν καταγράψει οι ίδιοι/ες πριν την μελέτη του αποσπάσματος συνέντευξης. Ακολουθεί παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εργασίας κάθε ομάδας στην ολομέλεια της τάξης, συζήτηση
στα προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν και εξαγωγή συμπερασμάτων. Κρίνεται σκόπιμη η παρουσίαση από ένα μέλος της κάθε ομάδας μαθητών/τριών στην ολομέλεια της τάξης του αντικειμένου και των συνθηκών απασχόλησης του επαγγέλματος/ειδικότητας που επεξεργάστηκαν προκειμένου για τη διάχυση της σχετικής γνώσης/πληροφορίας σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες.
Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με τη συζήτηση αναφορικά με τη λίστα των επαγγελμάτων και ειδικοτήτων ξενοδοχειακού τομέα που υπάρχει στο τέλος των φύλλων εργασίας. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 25΄
Μέσα από τις δύο (2) δραστηριότητες του εργαστηρίου επιδιώκεται η παροχή πληροφόρησης για τα διάφορα επίπεδα σπουδών, η ιχνηλάτηση των διακριτών εκπαιδευτικών διαδρομών, η σύνδεση επαγγελμάτων με σπουδές και η γνωριμία με ενδεικτικές διαδρομές σπουδών (ΕΠΑ.Λ., Ι.Ε.Κ., ανώτατη εκπαίδευση) που οδηγούν στην άσκηση επαγγελμάτων φιλοξενίας. Σκοπός του εργαστηρίου: η ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών για τις σπουδές, τα επίπεδα ακαδημαϊκών και τυπικών προσόντων που αφορούν στον τομέα της φιλοξενίας, η ανάπτυξη δεξιοτήτων αναζήτησης, κριτικής επεξεργασίας και αναστοχασμού πληροφοριών για τα επίπεδα ακαδημαϊκών και τυπικών προσόντων που αφορούν στον τομέα της φιλοξενίας.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να αντιληφθούν τη σημασία της πληροφόρησης για τα επίπεδα ακαδημαϊκών και τυπικών προσόντων και τις σπουδές (δευτεροβάθμια, ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση) στον σχεδιασμό της σταδιοδρομίας τους και τη λήψη σχετικών αποφάσεων.
-Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τα οκτώ (8) επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων από την υποχρεωτική έως την ανώτατη εκπαίδευση.
– Να αντιληφθούν τι προσφέρει κάθε επίπεδο σπουδών του Εθνικού & Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες κ.ά. μαθησιακά αποτελέσματα).
– Να ενημερωθούν αναφορικά με την σκοπιμότητα της συγκρισιμότητας των σπουδών για τη σταδιοδρομία των ατόμων (προώθηση της κινητικότητας των εκπαιδευομένων και των εργαζομένων ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης).
– Να διερευνήσουν και να γνωρίσουν διαφορετικά επίπεδα σπουδών στον τομέα της φιλοξενίας (πτυχίο ειδικότητας ΕΠΑ.Λ., Πανεπιστήμιο, Ι.Ε.Κ., ανώτερες σχολές κ.ά.).
– Να προβληματιστούν αναφορικά με το εάν θέλουν να συμπεριλάβουν σπουδές στον τομέα της φιλοξενίας στις δικές τους επιλογές σταδιοδρομίας.
Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1η: Τα τυπικά προσόντα μου: Τι πτυχίο; Από πού;
ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 5ΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ:
Το εργαστήριο αυτό συστήνεται να πραγματοποιηθεί στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου ή σε αίθουσα διδασκαλίας με τη δυνατότητα χρήσης φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών ή Tablets (WiFi).
Δραστηριότητα 01: «Τα τυπικά προσόντα μου: Τι πτυχίο; Από πού;»
Σκοπός της δραστηριότητας αυτής είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να ενημερωθούν για το πλήρες φάσμα των τυπικών προσόντων, από την Πρωτοβάθμια έως την Ανώτατη Εκπαίδευση (οκτώ [8] επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων).
ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ:
Ο/η εκπαιδευτικός εισάγει ως θέμα συζήτησης το περιεχόμενο των εννοιών «ακαδημαϊκό προσόν», «τυπικό προσόν» (π.χ. πτυχίο, επαγγελματικός τίτλος κ.ά.) και «τύποι τυπικών προσόντων1» αναφορικά με την εργασία και τη σταδιοδρομία. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν.
ΘΕΜΑΤΑ/ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ/ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ:
• Τι είδους τυπικά προσόντα γνωρίζουμε αναφορικά με την εργασία και τη σταδιοδρομία;
• Ποια είναι η σκοπιμότητα της ύπαρξης των τυπικών προσόντων για την εργασία και τη
σταδιοδρομία;
• Ποια είναι μερικά παραδείγματα τυπικών προσόντων αναφορικά με την εργασία και τη
σταδιοδρομία;
Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός με τη χρήση ενός δια-δραστικού πίνακα ή ενός video-projector στον (δια-δραστικό) πίνακα, παρουσιάζει στους μαθητές και στις μαθήτριες μέσα από την ηλεκτρονική σελίδα του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.ΕΠ.) (https://proson.eoppep.gr/el) το φάσμα των προσόντων από την Πρωτοβάθμια έως την Ανώτατη Εκπαίδευση, συνοψίζοντας ή αποσαφηνίζοντας τα βασικά σημεία όσων έχουν αναφερθεί λίγο πριν στην ολομέλεια αναφορικά με τις έννοιες που εισήγαγε. Ακολούθως, παρουσιάζονται από τον/την εκπαιδευτικό οι τύποι προσόντων και επεξηγείται η σύνδεση με την κατηγοριοποίηση των τύπων σπουδών που κατατάσσονται στο ίδιο επίπεδο καθώς και η σύνδεση με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων. Η επίδειξη του συγκεκριμένου πίνακα των τύπων προσόντων κρίνεται σκόπιμη προκειμένου για την εξοικείωση των μαθητών και μαθητριών με τις έννοιες αυτές.
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούνστηριότητα 1η: Τα τυπικά προσόντα μου: Τι πτυχίο; Από πού;
Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 20΄
Δραστηριότητα 2η: Αναζητώ, διερευνώ και μαθαίνω για τις σπουδές στα επαγγέλματα φιλοξενίας
Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές/τριες να χωριστούν σε μικρές ομάδες τριών-πέντε (3-5) ατόμων και δίνει σε κάθε ομάδα την οδηγία να επιλέξει μια επαγγελματική ειδικότητα του ξενοδοχειακού τομέα από αυτές που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας της δραστηριότητας (Στέλεχος Διοίκησης Ξενοδοχειακών
Επιχειρήσεων, Ξενοδοχοϋπάλληλος / Υπεύθυνος/η Υποδοχής Ξενοδοχείου, Υπεύθυνος/η Τμήματος Πληροφορικής / Διαχειριστής Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, Μετρ (Αρχισερβιτόρος/α) / Σερβιτόρος/α Ξενοδοχείου, Mάγειρας/ισσα / Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης, Ηλεκτρολόγος / Τεχνικός Υποστήριξης και Συντήρησης Ηλεκτρολογιών Συστημάτων & Συστημάτων Ενέργειας Ξενοδοχείου).
ΜΕΡΟΣ Α
Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στους μαθητές και στις μαθήτριες μέσα από την ηλεκτρονική σελίδα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου το ακόλουθο βίντεο με τις συνεντεύξεις των επαγγελματιών σε ξενοδοχειακά επαγγέλματα:
• Βίντεο 3: «Ποια είναι η εκπαιδευτική διαδρομή που ακολούθησες;» Διάρκεια: 2:16’’
ΜΕΡΟΣ Β
Στη συνέχεια, ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές/-τριες να κάνουν διερεύνηση και αποδελτίωση των δυνατοτήτων σπουδών για την επαγγελματική ειδικότητα που επέλεξαν και για κάθε μια από τις ακόλουθες κατηγορίες στον αντίστοιχο ιστότοπο που υπάρχει ως υπερσύνδεσμος:
• Για σπουδές σε ΕΠΑ.Λ.: Ειδικότητες του τομέα: Διοίκησης & Οικονομίας
• Για σπουδές σε Ι.Ε.Κ.: Οδηγοί σπουδών ειδικοτήτων Ι.Ε.Κ.
• Για σπουδές σε τμήματα Πανεπιστήμιων ή Πολυτεχνείων: Μηχανογραφικό Δελτίο με τις σχολές και τα τμήματα του 2ου Επιστημονικoύ Πεδίου Εξειδίκευσης για την ειδικότητα του Τεχνικού υποστήριξης και συντήρησης ηλεκτρολογικών συστημάτων και συστημάτων ενέργειας) και του 4ου Επιστημονικού Πεδίου Εξειδίκευσης (για όλες τις υπόλοιπες ειδικότητες).
Κάθε ομάδα διερευνά και καταγράφει τα αποτελέσματα της αναζήτησής της. Στη συνέχεια, συζητά και καταγράφει τις απόψεις της επί των θεμάτων/ζητημάτων του φύλλου εργασίας. Ακολουθεί παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εργασίας κάθε ομάδας στην ολομέλεια της τάξης, συζήτηση στα ενδεικτικώς προτεινόμενα και εξαγωγή συμπερασμάτων. Κρίνεται σκόπιμη η παρουσίαση από ένα μέλος της κάθε ομάδας μαθητών/τριών, στην ολομέλεια της τάξης, των δυνατοτήτων σπουδών που επεξεργάστηκαν προκειμένου για τη διάχυση της σχετικής γνώσης και πληροφορίας σε όλους/ες τους μαθητές/τριες.
Ο/η εκπαιδευτικός κάνει σύνοψη και ανακεφαλαίωση των σημαντικότερων στοιχείων και πληροφοριών όσων κατέθεσαν οι μαθητές/τριες και -αν χρειαστεί- παρεμβαίνει παρέχοντας συμπληρωματικά έγκυρη πληροφόρηση αναφορικά με σπουδές για ειδικότητες ΕΠΑ.Λ., Ι.Ε.Κ. και για τμήματα Πανεπιστημίων ή Πολυτεχνείων αξιοποιώντας με το Παράρτημα με τις ενδεικτικές σπουδές ανά Ε.Π.Ε. που δίνονται εκεί. Τέλος σημειώνεται ότι ο/η εκπαιδευτικός κρίνεται αναγκαίο να αναφέρει στους/στις μαθητές/τριες ότι υπάρχει η δυνατότητα να εργαστούν σε ξενοδοχειακές ή τουριστικές επιχειρήσεις πραγματοποιώντας σπουδές σε γνωστικά αντικείμενα (π.χ. σπουδές ελληνικής ή ξένης φιλολογίας) που δεν προσφέρουν αμιγώς προγράμματα σπουδών ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων. Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 35΄
Βασικά θέματα του εργαστηρίου που απαρτίζεται από δύο (2) δραστηριότητες είναι η επαφή των μαθητών/τριών με τις έννοιες της επιχειρηματικότητας και του/της επιχειρηματία, η καλλιέργεια μιας επιχειρηματικής ιδέας, η σύνταξη ενός επιχειρηματικού σχεδίου και η καλλιέργεια επιχειρηματικών δεξιοτήτων. Σκοπός του εργαστηρίου: η κινητοποίηση των μαθητών/τριών για έκφραση και δημιουργία (καινοτομία) προκειμένου για την ενεργό συμμετοχή στο οικονομικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, η ανάπτυξη και καλλιέργεια του επιχειρηματικού πνεύματος και πνεύματος αυτοαπασχόλησης ως εναλλακτικής επαγγελματικής επιλογής, η ανάπτυξη και καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων και στάσεων που σχετίζονται με την επιχειρηματικότητα.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Oi μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τις έννοιες: επιχειρηματικότητα, επιχειρηματίας, είδη και τύποι επιχειρήσεων, τάξη μεγέθους της επιχείρησης, βιωσιμότητα της επιχείρησης και τομείς βιωσιμότητας .
– Να γνωρίσουν επιχειρήσεις φιλοξενίας της τοπικής κοινωνίας/νομού που ζουν και να ευαισθητοποιηθούν αναφορικά με την συμβολή τους στην οικονομική της ανάπτυξη.
– Να αντιληφθούν τη σημασία της παρατήρησης και της αξιοποίησης των πληροφοριών που παρέχει το οικείο περιβάλλον (οικογένεια, κοινότητα, κοινωνία) προκειμένου για τη δική τους ενεργοποίηση και συμμετοχή στο οικονομικό γίγνεσθαι μέσω της επιχειρηματικότητας.
– Να κατανοήσουν τα βασικά κριτήρια καταλληλότητας μιας επιχειρηματικής ιδέας .
– Να προβληματιστούν αναφορικά με το εάν θέλουν να συμπεριλάβουν την επιχειρηματικότητα στις επιλογές σταδιοδρομίας τους.
Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1η: Συζητώ και μαθαίνω για την επιχειρηματικότητα
ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ:
O/η εκπαιδευτικός εισάγει ως θέμα συζήτησης το περιεχόμενο των εννοιών: επιχειρηματικότητα, επιχειρηματίας, είδη επιχειρήσεων, τύποι επιχειρήσεων, τάξεις μεγέθους των επιχειρήσεων, βιωσιμότητα επιχείρησης, τομείς βιωσιμότητας επιχείρησης1. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης στα ενδεικτικώς προτεινόμενα θέματα που ακολουθούν.
ΘΕΜΑΤΑ/ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ/ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ:
• Ποια χαρακτηριστικά προσωπικότητας χρειάζεται να διαθέτει ο/η επιχειρηματίας; (ενδεικτικά: εργατικότητα, πρωτοβουλία, οργανωτικότητα, διορατικότητα, προσαρμοστικότητα, διοικητικές ικανότητες, ανταγωνιστικότητα, καινοτομία, επικοινωνία, τόλμη και αποφασιστικότητα, επιμονή, ανάληψη ρίσκου).
• Ποιες δεξιότητες χρειάζεται να διαθέτει ο/η επιχειρηματίας;
• Ποια είναι η σημασία /προστιθέμενη αξία της ύπαρξης επιχειρήσεων για την οικονομία μια
περιοχής αλλά και για τη χώρα;
• Ποια είναι η σημασία/προστιθέμενη αξία της ύπαρξης επιχειρήσεων φιλοξενίας για την οικονομία της Ελλάδας; (ο τουρισμός αφορά σε πολλά τμήματα του παραγωγικού ιστού της κοινωνίας μας π.χ. στις μεταφορές (ενδεικτικά: ταξίδι με αεροπλάνο και μεταφορά με λεωφορείο), στη διαμονή (ενδεικτικά: σε ξενοδοχείο ή αλλού), στην εστίαση (ενδεικτικά: σε εστιατόρια ή bar εντός ή εκτός του χώρου διαμονής), στη διασκέδαση (ενδεικτικά: επισκέψεις σε αξιοθέατα), στην κατανάλωση σε καταστήματα κ.ά.).
• Γιατί είναι σημαντική η βιωσιμότητα μιας επιχείρησης φιλοξενίας;
• Γιατί είναι σημαντικό η επιχείρηση φιλοξενίας να είναι αποτελεσματική σε κάθε έναν από τους τομείς της βιωσιμότητας (οικονομική, κοινωνική, περιβαλλοντική);
Δραστηριότητα 2η: Οι επιχειρήσεις φιλοξενίας της χώρας και του τόπου μου: Τι υπάρχει; Τι δεν υπάρχει;
Σκοπός της δραστηριότητας αυτής είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν και να αναλύσουν τη δομή της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις φιλοξενίας της περιοχής τους, ώστε να αντιληφθούν τη δυναμική της και να εντοπίσουν τις επιχειρηματικές δυνατότητες και ευκαιρίες, συνθήκη που θα τους δώσει την ώθηση να σκεφτούν και να συγκροτήσουν μια δική τους επιχειρηματική ιδέα (καινοτομία).
ΜΕΡΟΣ Α
ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ:
Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές/τριες να χωριστούν σε μικρές ομάδες τριών-πέντε (3-5) ατόμων και κάθε μαθητής/τρια να μοιραστεί στην ομάδα μια δική του/της εμπειρία από τη σύντομη ή μεγαλύτερη διαμονή του/της σε μια επιχείρηση φιλοξενίας στη χώρα μας ή στο εξωτερικό, αναφέροντας το μέγεθός της καθώς και τις δραστηριότητες που περιελάμβανε η διαμονή του/της εκεί.
Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 07΄
ΜΕΡΟΣ Β
ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ:
Οι μαθητές/τριες παραμένουν στις ομάδες τους. Ο/η εκπαιδευτικός θέτει ως θέμα συζήτησης την,καταγραφή των επιχειρήσεων φιλοξενίας που δραστηριοποιούνται στην περιοχή που διαβιούν και τον νομό που ανήκει αυτή. Στη συνέχεια, ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να καταγράψουν αντιπροσωπευτικά στοιχεία αναφορικά με τα θέματα/ζητήματα που ακολουθούν (τα θέματα/ζητήματα υπάρχουν και στο φύλλο εργασίας των μαθητών/τριών).
ΘΕΜΑΤΑ/ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ/ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ:
• Πόσες και ποιες επιχειρήσεις φιλοξενίας γνωρίζουν οι μαθητές/τριες οι οποίες λειτουργούν στην
περιοχή και στον νομό τους;
• Ποια είναι η τάξη μεγέθους κάθε επιχείρησης φιλοξενίας (πολύ μικρή/μικρή/μεσαία/μεγάλη) και σε ποιο από τα είδη του ελληνικού τουρισμού συγκαταλέγεται η επιχείρηση αυτή;
• Ποιος είναι ο βαθμός συγκέντρωσης των εργασιών κάθε επιχείρησης φιλοξενίας στο μερίδιο της τοπικής αγοράς; (ενδεικτικά: υπάρχουν πολλές μικρές επιχειρήσεις φιλοξενίας ή λίγες και μεγάλες).
Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 08΄
ΜΕΡΟΣ Γ
ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ:
Οι μαθητές/τριες παραμένουν στις ομάδες τους. Ο/η εκπαιδευτικός δίνει την οδηγία, οι μαθητές/τριες να διατυπώσουν τις ιδέες τους (καταιγισμός ιδεών – brainstorming) αναφορικά με επιχειρήσεις φιλοξενίας που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν στην περιοχή ή στον νομό τους. Οι μαθητές/τριες ακούγοντας τις απόψεις των συμμαθητών/τριών τους στην ομάδα θα χρειαστεί να οδηγηθούν στο προσδιορισμό μιας καινοτόμου ιδέας για τη λειτουργία επιχείρησης φιλοξενίας στην περιοχή τους ή στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, κάθε ομάδα συζητά και καταγράφει τις απόψεις της επί των θεμάτων/ζητημάτων που ακολουθούν (τα θέματα/ζητήματα βρίσκονται και στο φύλλο εργασίας).
ΘΕΜΑΤΑ/ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ/ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ:
• Σε ποιο από τα είδη του ελληνικού τουρισμού συγκαταλέγεται η καινοτόμος ιδέα για την επιχείρηση φιλοξενίας; (αγροτουρισμός, οικοτουρισμός, αθλητικός, πολιτιστικός, θρησκευτικός, συνεδριακός, γαστρονομικός, τουρισμός ευεξίας, τουρισμός τρίτης ηλικίας κ.ά.
• Τι σκοπό εξυπηρετεί η ιδέα αυτή για την επιχείρηση φιλοξενίας για την οικονομία της περιοχής ή
της χώρας;
• Ποιο είναι το διαφορετικό προϊόν/υπηρεσία που προσφέρει η ιδέα για την επιχείρηση φιλοξενίας;
• Σε ποιους/ες απευθύνεται η επιχείρηση φιλοξενίας;
• Ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της επιχείρησης φιλοξενίας; (ενδεικτικά: π.χ. υπηρεσίες σε καλύτερη τιμή, υπηρεσίες ή προϊόντα ανώτερης ποιότητας/με καλύτερα χαρακτηριστικά/σε χαμηλές τιμές, η υπηρεσία διαφοροποιείται, το ανθρώπινο δυναμικό έχει ξεχωριστές ικανότητες, προσφέρει υπηρεσίες σε ιδιαίτερες ομάδες πολιτών, κ.ά.)
• Ποια ανάγκη/πρόβλημα (κοινωνικό, περιβαλλοντικό, άλλο) της περιοχής ή της χώρας καλύπτει η επιχείρηση φιλοξενίας;
• Τι πόρους της περιοχής (ανθρώπινους ή/και υλικούς) αξιοποιεί η ιδέα για την επιχείρηση φιλοξενίας;
Ακολουθεί παρουσίαση των αποτελεσμάτων της εργασίας από ένα μέλος της κάθε ομάδας μαθητών/τριών στην ολομέλεια της τάξης. Η παρουσίαση αυτή στην ολομέλεια της τάξης κρίνεται σκόπιμη προκειμένου για τη διάχυση και τον πλουραλισμό των ιδεών, διεργασίες που συντελούν στον εμπλουτισμό των απόψεων και στάσεων των μαθητών/τριών. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης αναφορικά με τα θετικά και αρνητικά στοιχεία της πρότασης κάθε ομάδας.
Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 23΄
Βασικά θέματα του εργαστηρίου είναι η περαιτέρω ανάπτυξη μιας επιχειρηματικής ιδέας αλλά και ο αναστοχασμός/αξιολόγηση του εργαστηρίου. Σκοπός του εργαστηρίου: η ανάπτυξη και καλλιέργεια του επιχειρηματικού πνεύματος, η εξοικείωση με τον σχεδιασμό ενός επιχειρηματικού σχεδίου, η ανάπτυξη και καλλιέργεια ικανοτήτων, δεξιοτήτων και στάσεων που σχετίζονται με την επιχειρηματικότητα.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
– Να αντιληφθούν τη σημασία του επιχειρηματικού σχεδίου για την υλοποίηση μιας επιχειρηματικής ιδέας.
– Να κατανοήσουν και να εξοικειωθούν με τη διαδικασία σύνταξης ενός επιχειρηματικού σχεδίου.
– Να αναπτύξουν επιχειρηματικές δεξιότητες (ενδεικτικά: αναγνώρισης επιχειρηματικών ευκαιριών, πρωτοβουλίας, εφευρετικότητας, ομαδικής συνεργασίας, κοινωνικής δικτύωσης, αυτοπεποίθησης, δημιουργικότητας/καινοτομίας, προώθησης νέων ιδεών, υπευθυνότητας, παραγωγικότητας, αποφασιστικότητας, ανάληψης ρίσκου που συνεπάγεται η ανάληψη επιχειρηματικής δράσης, κ.ά.).
– Να αναπτύξουν ρεαλιστικές προσδοκίες αναφορικά με το εάν θέλουν να συμπεριλάβουν την επιχειρηματικότητα στις επιλογές σταδιοδρομίας τους.
– Να αναστοχαστούν δημιουργικά σχετικά με τα θέματα των δραστηριοτήτων κάθε εργαστηρίου καθώς και σχετικά με σκέψεις, συναισθήματα και προβληματισμούς που αναδύθηκαν.
Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1η: Σχεδιά-ζω επιχειρηματικά
Ο/η εκπαιδευτικός εισάγει το θέμα επεξεργασίας του εργαστηρίου αναφερόμενος/η στη σημασία του επιχειρηματικού σχεδίου για την επιτυχημένη λειτουργία μιας επιχείρησης. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται στις ομάδες που είχαν συσταθεί για την υλοποίηση της τελευταίας δραστηριότητας του προηγούμενου εργαστηρίου (6ο εργαστήριο). Στη συνέχεια, ο/η εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε ομάδα το φύλλο εργασίας στο οποίο συμπεριλαμβάνεται ένα υπόδειγμα των βασικών θεματικών ενοτήτων ενός επιχειρηματικού σχεδίου. Κάθε ομάδα συντάσσει, στον χρόνο που δίνεται, το επιχειρηματικό της σχέδιο αναφορικά με την καινοτόμο ιδέα για επιχείρηση φιλοξενίας στην περιοχή, στον νομό τους ή στην Ελλάδα, την οποία είχαν παρουσιάσει στο προηγούμενο εργαστήριο στην ολομέλεια της τάξης. Ακολουθεί παρουσίαση του επιχειρηματικού σχεδίου κάθε ομάδας στην ολομέλεια της τάξης και συζήτηση αναφορικά με τα θετικά και αρνητικά στοιχεία κάθε επιχειρηματικού σχεδίου. Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται με τα συμπεράσματα, τις παρατηρήσεις και τις εντυπώσεις των μαθητών/τριών.
Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 30΄
Δραστηριότητα 2η: «Ώρα… αξιολόγησης»
ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ:
Ο/η εκπαιδευτικός εισάγει το θέμα της δραστηριότητας, αναφερόμενος στην προστιθέμενη αξία και την αναγκαιότητα της διαδικασίας της αξιολόγησης/αποτίμησης ενός προγράμματος για τον εαυτό μας και τους άλλους και κυρίως τη βελτίωση της μελλοντικής εφαρμογής του.
ΘΕΜΑΤΑ/ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ/ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΥ:
• Πόσο ενδιαφέρον φάνηκε στους μαθητές και στις μαθήτριες το γενικό θέμα του προγράμματος/
εργαστηρίου;
• Ποιο/α από τα εργαστήρια τους άρεσαν περισσότερο;
• Ποια είναι τα τρία (3) θέματα/στοιχεία του προγράμματος/εργαστηρίου που άρεσαν στους μαθητές και στις μαθήτριες περισσότερο;
• Ποια είναι τα τρία (3) θέματα/στοιχεία του προγράμματος/εργαστηρίου που δεν άρεσαν στους/στις μαθητές/τριες;
• Τι άλλο μπορεί να τους φάνηκε ενδιαφέρον;
• Τι έμαθαν/ανακάλυψαν για τον εαυτό τους;
• Σε ποιο βαθμό συνέβαλλε το πρόγραμμα/εργαστήριο στο να προβληματίζονται οι μαθητές/τριες να συμπεριλάβουν τα επαγγέλματα και τις επαγγελματικές ειδικότητες φιλοξενίας και ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στις δικές τους επιλογές σταδιοδρομίας;
• Τι προτείνουν οι μαθητές και οι μαθήτριες ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί στο πρόγραμμα/εργαστήριο;
• Άλλα σχόλια/παρατηρήσεις/προτάσεις;
ΘΕΜΑΤΑ/ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ/ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ/ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ:
• Σε ποιο βαθμό θεωρείτε ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολουθούσαν και συμμετείχαν στο πρόγραμμα και στα εργαστήρια;
Καθόλου Λίγο Αρκετά Πολύ
• Άλλα σχόλια/παρατηρήσεις/προτάσεις;
Εκτιμώμενη διάρκεια εφαρμογής: 10-12΄
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη