Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Ο υδάτινος κόσμος και οι καλλιέργειες της Αργολίδας

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Πελοποννήσου

  • Αργολίδας

Σύντομη περιγραφή

Η δράση αποσκοπεί στη σύνδεση της Γεωγραφίας με την τοπική οικονομία και κοινωνία, με αφορμή τον υδατικό πλούτο, τις καλλιέργειες, την αγροτική παραγωγή και γενικότερα το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα στην Αργολίδα. Οι μαθητές/τριες μαθαίνουν βιωματικά για τα υδάτινα συστήματα (ποτάμια, λίμνες, υδροφόροι ορίζοντες), τη γεωμορφολογία και τις γεωργικές δραστηριότητες της περιοχής τους, ενώ αναπτύσσουν περιβαλλοντική συνείδηση και γνωρίζονται με τα Αγροτικά επαγγέλματα.

Πιο συγκεκριμένα, η δράση αποσκοπεί στη γνωριμία των μαθητών/τριών με:

τη Γεωλογική Ιστορία της Αργολίδας,

το Υδρογραφικό της Δίκτυο και τη Μυθολογία που το συνοδεύει,

τις καλλιέργειες στην Αργολίδα,

τα αγροτικά επαγγέλματα και τη χρήση του νερού στη γεωργία,

τη γεωργική παραγωγή και τις μονάδες μεταποίησης στην Αργολίδα,

τις φυσικές καταστροφές (πλημύρες) που έχουν συμβεί στην περιοχή,

την ποιότητα, διαχείριση και χρήση των υδατικών της πόρων στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με το:

  1. Πρόγραμμα Σπουδών του Γυμνασίου (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας -ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003).
  2. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για την τοπική Γεωλογία – Γεωγραφία και το υδρογραφικό δίκτυο και τις καλλιέργειες της περιοχής,

συνδυάσουν την Ελληνική Μυθολογία με Γεωλογικές δομές και φαινόμενα καθώς και τις διάφορες καλλιέργειες,

αποκτήσουν ικανοποιητική επάρκεια στην περιγραφή φαινομένων και διεργασιών που συμβαίνουν στην ατμόσφαιρα και την επιφάνεια της Γης, σε θέματα φυσικών καταστροφών και ζημιών στη Γεωργία.

έρθουν σε επαφή με τις κυριότερες καλλιέργειες της περιοχής (π.χ. πορτοκάλια, ελιές, ροδιές, κηπευτικά, αμπέλια),

συνδέσουν τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά με την οικονομική δραστηριότητα,

αποκτήσουν ικανοποιητική επάρκεια στην περιγραφή των καλλιεργειών τις περιοχής τους και τη χρήση και σημασία του νερού στη γεωργία,

εκτιμήσουν την αξία των φυσικών πόρων και την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισής τους στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης,

αναπτύξουν περιβαλλοντική  συνείδησης,

αποκτήσουν ικανότητα αναζήτησης, επιλογής και αξιοποίησης στοιχείων από διαδικτυακές πηγές, σε σχέση με τη θεματολογία που διερευνούν,

υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές που θα τους επιτρέψουν να δρουν ατομικά και συλλογικά ως υπεύθυνοι πολίτες για προβλήματα που αφορούν το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον,

δημιουργήσουν πρωτότυπα έργα με βάση το υλικό που έχουν αναζητήσει, συλλέξει και οργανώσει από έντυπες και ψηφιακές/διαδικτυακές πηγές,

αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας μέσω των εργασιών σε ομάδες και των δημιουργικών δραστηριοτήτων.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Σε αυτό το στάδιο της δράσης, οι μαθητές/τριες, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες γνώσεις για το υδατικό στοιχείο της περιοχής και τις καλλιέργειες, θέτουν – δημιουργούν ερωτήματα και υποθέσεις για περεταίρω διερεύνηση του θέματος μελέτης.

Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού καθορίζουν τους βασικούς θεματικούς άξονες που θα αναπτύξουν στη μελέτη τους, όπως ενδεικτικά:

Ποιοι είναι οι κύριοι ποταμοί της Αργολίδας;

Ποιες είναι οι κύριες καλλιέργειες στην Αργολίδα;

Ποια είναι η σχέση παραγωγής και τοπικής οικονομίας;

Ποιες πηγές υπάρχουν στην Αργολίδα και πως έχουν δημιουργηθεί;

Ποιοι μύθοι συνοδεύουν τους ποταμούς και τις πηγές της περιοχής;

Πως χρησιμοποιείται το νερό από τους καλλιεργητές και τις μονάδες μεταποίησης της περιοχής;

Έχουν πραγματοποιηθεί αρδευτικά έργα στην περιοχή;

Είναι κατάλληλο το νερό της περιοχής για αρδεύσεις ή ως πόσιμο;

Έχουν πραγματοποιηθεί πλημμύρες στην περιοχή;

Έχουν πραγματοποιηθεί πλημμύρες στην αρχαιότητα και πως αντιμετωπίστηκαν;

Πως έγινε η διαχείριση των υδατικών πόρων και πως πρέπει να γίνει στο μέλλον στο πλαίσιο της αειφορίας;

Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να αναζητήσουν και να αποφασίσουν για τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουν στην ανάπτυξη της δράσης (επισκέψεις, ερωτηματολόγιο, συνεντεύξεις, χάρτες, φωτογραφίες, Google Earth, διαγράμματα βροχόπτωσης, video κ.ά.).

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν την ανάπτυξη της δράσης με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού. Ενδεικτικά:

1. Δημιουργία ομάδων. Προτείνεται η δημιουργία τεσσάρων (4) ομάδων με βάση την ανάπτυξη που καταγράφεται στην παράγραφο «Σύντομη περιγραφή του προγράμματος».

2. Κατανομή ρόλων. Μέσα σε κάθε ομάδα θα πρέπει να αποδοθούν ρόλοι όπως υπεύθυνος/η διαδικτύου, φωτογράφος, παραγωγός κειμένου και παρουσίασης, υπεύθυνος/η επικοινωνίας, συνεντεύξεων κ.ά.

3. Καταγραφή προορισμών και συγκέντρωση ψηφιακού υλικού από το διαδίκτυο, επιλογή – διαμόρφωση και αποθήκευση σε ψηφιακά αρχεία σε αντίστοιχους φακέλους που έχουν δημιουργηθεί.

4. Επαφές με φορείς, κλείσιμο συνάντησης για συνεντεύξεις και πραγματοποίηση αυτών με τον/την υπεύθυνο/η του Επιμελητηρίου ή/και της Περιφερειακής Ενότητας, του Δήμου, Μουσείων, γραφείων εφημερίδων, με συγγενείς ή και κατοίκους μάρτυρες των πλημμυρών στην Αργολίδα, Αγρότες συνεταιρισμούς κ.ά. για την κατάσταση του υδατικού δυναμικού της περιοχής, των καλλιεργειών και των μονάδων μεταποίησης και της διαχείρισής τους.

5. Προετοιμασία υλικού (μηχανές λήψης φωτογραφιών και video, τετράδια, Tablets ή laptops στα οποία θα δημιουργηθούν ψηφιακοί φάκελοι για τα θέματα κ.ά.).

6. Επισκέψεις σε αγροκτήματα, ποτάμια ή γεωτρήσεις, οι οποίες καλό θα ήταν να πραγματοποιούνται με συνοδεία ειδικών του πεδίου (Γεωλόγοι, Γεωπόνοι-υπεύθυνοι/ες από την Περιφέρεια, μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΕΠΕΑ Ν. Κίου).

7. Φωτογράφιση των χώρων του πεδίου.

8. Καταγραφή των νέων γνώσεων και εμπειριών, αρχικά σε τετράδιο και μετά στα ψηφιακά αρχεία για παράδειγμα :«Η ζωή των καλλιεργειών» – από το χωράφι στο πιάτο.

Στη φάση αυτή, αφού πραγματοποιηθούν οι συναντήσεις των ομάδων εργασίας  και της ολομέλειας με σκοπό το συντονισμό και την καταγραφή της προόδου της δράσης, δημιουργείται  αρχείο παρουσίασης των εργασιών αναφορικά με τον εντοπισμό προβλημάτων (λειψυδρία, ρύπανση υδάτων, υπεράντληση, βιώσιμη γεωργία, εξοικονόμηση νερού, βιολογικές καλλιέργειες κ.ά.).

Ακολούθως, οι μαθητές/τριες δημιουργούν έντυπο με το υλικό που έχουν συγκεντρώσει από το διαδίκτυο και από τις επισκέψεις. Παράλληλα, αναρτούν στην ιστοσελίδα του σχολείου και στις εκπαιδευτικές πλατφόρμες (e-class ή e-me) κείμενα και εικόνες από τις δράσεις. Ταυτόχρονα, υλοποιούν ψηφιακό φυλλάδιο (e-book) ή infographic με τα βασικά σημεία της δράσης, καθώς και video σε μορφή ντοκιμαντέρ, από τα αποτελέσματα έρευνας και δράσης. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες μπορούν να προχωρήσουν σε έκθεση φωτογραφίας, αφίσας με δείγματα τοπικών προϊόντων, καθώς και στη σύνθεση τραγουδιού με θέμα τη μυθολογία της περιοχής (πιθανή χρήση Α.Ι.) ή/και εικόνας ζωγραφικής με αναπαράσταση ενός από τους μύθους που αφορούν στον υδατικό πλούτο τις καλλιέργειες και στα νερά της Αργολίδας.

Στη φάση αυτή, γίνεται η προβολή του έργου των μαθητών/τριών στην ευρύτερη σχολική και τοπική κοινότητα, ώστε να ενισχυθεί η συμμετοχή και να αναγνωριστεί η αξία της τοπικής γνώσης:

Οι μαθητές/τριες μοιράζονται τις εμπειρίες τους μέσω άρθρου στην ιστοσελίδα του σχολείου, καθώς και στα τοπικά ΜΜΕ.

Αποστέλλουν δελτίο τύπου σε τοπικές εφημερίδες ή ιστοσελίδες (π.χ. argolikeseidhseis.gr, anagnostis.org).

Παρουσιάζουν τη δράση σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό ή σε εκπομπή της περιοχής.

Στη φάση αυτή, οι μαθητές/τριες, σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό, πραγματοποιούν συζήτηση σε ολομέλεια, θέτοντας ερωτήσεις, ώστε να καταγράψουν μέσω των απαντήσεών τους την κάλυψη των Προσδοκώμενων Μαθησιακών Αποτελεσμάτων που έχουν τεθεί στην αρχή της δράσης. Παράλληλα, αποτυπώνουν τα θετικά σημεία της συνεργασίας τους, εντοπίζοντας τα αρνητικά και προτείνουν αλλαγές που θα πραγματοποιούσαν αν έκαναν ξανά το πρόγραμμα από την αρχή. Ακολούθως, συζητούν και σημειώνουν τα συναισθήματα που ένοιωσαν κατά τη διάρκεια της δράσης. Τέλος, πραγματοποιείται αυτοαξιολόγηση της λειτουργίας κάθε ομάδας ξεχωριστά καθώς και για τη συνεργασία των ομάδων.