- Εισαγωγή
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), σε συνεργασία με το 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών – «Γεννάδειο», ανακοινώνει τη διοργάνωση του 5ου Πανελλήνιου Μαθητικού Συνεδρίου, με τίτλο «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» την Πέμπτη 23.04.2026, την Παρασκευή 24.04.2026 και το Σάββατο 25.04.2026.
Κύριος στόχος του Συνεδρίου είναι η ενεργός πολιτειότητα μέσω του εμπλουτισμού της γνώσης των νέων αναφορικά με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (ΣΒΑ) – Sustainable Development Goals (SDGs) στο πλαίσιο του νέου Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» (https://act.digitalschool.gov.gr/).
Στο πλαίσιο του συνεδρίου, οι μαθητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να ευαισθητοποιηθούν, να συμμετάσχουν και να αναπτύξουν δεξιότητες που σχετίζονται με τη δημοκρατία, τη συνεργασία, την υπευθυνότητα και την κοινωνική συμμετοχή. Με αυτόν τον τρόπο, θα ενισχυθεί η αντίληψη των μαθητών/τριών για τον ρόλο τους ως ενεργών πολιτών σε μια δημοκρατική κοινωνία και θα αναπτυχθούν στάσεις και δεξιότητες που προάγουν την υπευθυνότητα, τον σεβασμό, την αλληλεγγύη, την ενσυναίσθηση και τη συμμετοχή στο κοινό καλό.
- Περιεχόμενο – Δομή Συνεδρίου – Θεματικοί Άξονες
Το 5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο, με τίτλο «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», αποτελείται από τρεις ενότητες:
α) Κεντρικές ομιλίες – πάνελ συζήτησης.
β) Μαθητικές εισηγήσεις – στρογγυλή τράπεζα – πάνελ συζήτησης.
γ) Βιωματικά εργαστήρια με τα ακόλουθα πανεπιστημιακά εργαστήρια:
γ1) Εργαστήριο «Θέατρο, φιλοσοφία και εκπαίδευση» του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ.
γ2) Εργαστήριο Παιδαγωγικής Έρευνας και Εφαρμογών, Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Παραγωγής Εκπαιδευτικού Υλικού του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας ΕΚΠΑ.
Επιπλέον, θα διοργανωθούν εργαστήρια με τη συνεργασία φορέων και ΜΚΟ που θα ανακοινωθούν σε επόμενο στάδιο.
Στο β΄ μέρος του Συνεδρίου, οι μαθητές/τριες – σύνεδροι θα έχουν τη δυνατότητα να ανταλλάξουν απόψεις και να καταθέσουν προτάσεις σχετικά με τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ:
| 1. Μηδενική φτώχεια.
2. Μηδενική πείνα. 3. Καλή υγεία και ευημερία. 4. Ποιοτική εκπαίδευση. 5. Ισότητα των φύλων. 6. Καθαρό νερό και αποχέτευση. 7. Φτηνή και καθαρή ενέργεια. 8. Αξιοπρεπής εργασία και οικονομική ανάπτυξη. |
9. Βιομηχανία, καινοτομία και υποδομές.
10. Λιγότερες ανισότητες. 11. Βιώσιμες πόλεις και κοινότητες. 12. Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή. 13. Δράση για το κλίμα. 14. Ζωή στο νερό. 15. Ζωή στη στεριά. 16. Ειρήνη, δικαιοσύνη και ισχυροί θεσμοί. 17. Συνεργασία για τους στόχους. |
Στο γ΄ μέρος της κάθε συνεδρίας, οι μαθητές/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τη συμμετοχή τους σε ένα βιωματικό εργαστήριο. Οι τίτλοι και το περιεχόμενο των βιωματικών εργαστηρίων θα ανακοινωθούν σε επόμενη ενημερωτική ανακοίνωση του Συνεδρίου.
- Πρόσκληση Συμμετοχής και Μορφή Συνεδρίου
Προσκαλούνται μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας, γενικής και ειδικής αγωγής (Ε΄ και Στ΄ τάξης) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γενικής και ειδικής αγωγής (τάξεων Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου, ηλικιακή ομάδα μαθητών/τριών: 11-18) και εκπαιδευτικοί να συμμετάσχουν με προφορικές εισηγήσεις, video, poster, καλλιτεχνική δημιουργία (θεατρικό δρώμενο, συγγραφή διηγήματος/ποιήματος, σύνθεση μουσικού/εικαστικού έργου.
Κάθε σχολείο μπορεί να συμμετάσχει με μία ή δύο εισηγήσεις διά ζώσης σχετικά με τους προαναφερθέντες θεματικούς άξονες.
Θα δοθεί προτεραιότητα σε καλές πρακτικές που έχουν προκύψει από την εφαρμογή του νέου Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών 2024-2025 και 2025-2026.
Διάρκεια Εισήγησης: 10΄
- Υποβολή Προτάσεων
Για την αποστολή των αιτήσεων συμμετοχής και των περιλήψεων παρακαλούμε να χρησιμοποιηθεί η ακόλουθη ηλεκτρονική φόρμα: https://forms.gle/qsQuzoD433nxzZjx9
Οι περιλήψεις των ανακοινώσεων δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν τις 200 λέξεις και θα κριθούν από την Επιστημονική Επιτροπή του Συνεδρίου.
Ως καταληκτική προθεσμία υποβολής των προτάσεων ορίζεται η 30η Δεκεμβρίου 2025.
- Βεβαίωση Συνεδρίου
Για τη λήψη βεβαίωσης συμμετοχής στο 5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» απαιτείται η συμμετοχή με εισήγηση και η συμμετοχή σε βιωματικά εργαστήρια.
- Διαδικασία Αξιολόγησης
Οι περιλήψεις θα αξιολογηθούν με βάση την πρωτοτυπία και τη συνάφειά τους σε σχέση με τους θεματικούς άξονες του συνεδρίου. Οι οριστικές απαντήσεις αποδοχής των ανακοινώσεων από την Επιστημονική Επιτροπή του Συνεδρίου θα ανακοινωθούν έως τις 10 Ιανουαρίου 2026.
- Φάσεις του Συνεδρίου και Υποστήριξη των Μαθητών/Μαθητριών
Φάση Α΄: Ανακοίνωση του 5ου Πανελλήνιου Μαθητικού Συνεδρίου «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»
Φάση Β΄: Προθεσμία υποβολής περιλήψεων: 30.12.2025.
Φάση Γ΄: Αξιολόγηση περιλήψεων – ανακοίνωση αποτελεσμάτων: 10.01.2026.
Φάση Δ΄: Διαδικτυακή συνάντηση με τους/τις συμμετέχοντες/ουσες για υποστήριξη και επίλυση αποριών (Φεβρουάριος 2026).
Φάση Ε΄: Διεξαγωγή του 5ου Πανελλήνιου Μαθητικού Συνεδρίου: 23,24 και 25.04.2026.
Φάση Στ΄: Αξιολόγηση του 5ου Πανελλήνιου Μαθητικού Συνεδρίου (Απρίλιος 2026).
- Διευκρινίσεις
Επισημαίνεται ότι οι φορείς συνδιοργάνωσης, το ΙΕΠ και το 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών – «Γεννάδειο», αναλαμβάνουν όλη τη διαδικασία υλοποίησης του 5ου Πανελλήνιου Μαθητικού Συνεδρίου και ότι θα διασφαλίσουν τα προσωπικά δεδομένα των συμμετεχόντων/ουσών και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών των τυχόν έργων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Η διοργάνωση του 5ου Πανελλήνιου Μαθητικού Συνεδρίου θα πραγματοποιηθεί εντός και εκτός ωρολογίου προγράμματος, εφόσον δεν επιβαρύνεται η διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, αλλά αντίθετα εμπλουτίζεται και διευρύνεται με τρόπο δημιουργικό, σύμφωνα με τους στόχους που τίθενται στα Προγράμματα Σπουδών, καθώς οι θεματικές ενότητες του Συνεδρίου συνδέονται με γνωστικά αντικείμενα του Αναλυτικού Προγράμματος του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου (Νεοελληνική Γλώσσα, Νεοελληνική Λογοτεχνία, Ιστορία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Πολιτική Παιδεία, Πληροφορική, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Αρχές Οικονομίας). Επιπλέον, μέσω της συμμετοχής στο εν λόγω Μαθητικό Συνέδριο, ενθαρρύνεται η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η ατομική/συνεργατική βιωματική, διερευνητική και εργαστηριακή προσέγγιση της γνώσης και η ανάπτυξη ανάλογων δεξιοτήτων.
Η συμμετοχή των μαθητών/τριών είναι προαιρετική και απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους.
Μετά τη διεξαγωγή του 5ου Πανελλαδικού Μαθητικού Συνεδρίου, η Επιστημονική – Οργανωτική Επιτροπή θα αποτιμήσει τη διοργάνωσή του μέσω σχετικής αξιολόγησης σε Google Form που θα προωθηθεί σε όλους/ες τους/τις υπεύθυνους/ες εκπαιδευτικούς των συμμετεχόντων Σχολείων.
Υλικό από το 5ο Πανελλαδικό Μαθητικό Συνέδριο θα δημοσιευτεί σε ιστοσελίδα ειδικά διαμορφωμένη για το Συνέδριο.
Δεν θα προκύψουν έσοδα για τους φορείς που οργανώνουν την προσομοίωση συνεδρίου ή για άλλο εμπλεκόμενο φορέα, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση) και η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Επισημαίνεται ακόμα ότι θα ζητηθεί υπεύθυνη δήλωση από τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών, σύμφωνα με την οποία δέχονται να δημοσιευτούν τα έργα τους σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της ανακοίνωσης.
Όσον αφορά στα πνευματικά δικαιώματα, ισχύουν τα αναφερόμενα στον Ν. 2121/1993 «Πνευματική Ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα [ΦΕΚ 25/Α/04-03-1993], όπως ισχύει.
- Φορείς Διοργάνωσης
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ)
1ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών – «ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ»
Ταχυδρομική Διεύθυνση: Ηπίτου 15
Τηλέφωνο: 210 3221687
Ε-mail: mail@1lyk-peir-gennad.att.sch.gr
Ιστοσελίδα: https://1lyk-peir-gennad.att.sch.gr/
Πληροφορίες: κα Ευφροσύνη Ζαχαράτου (συντονίστρια)
- Ημέρες, Ώρες και Χώρος Διεξαγωγής Συνεδρίου
| Ημερομηνία | Ώρες | Χώρος | Περιεχόμενο |
| Πέμπτη 23.04.2026 | Απόγευμα
(θα ανακοινωθούν στο τελικό πρόγραμμα) |
Κέντρο Αθήνας
(θα ανακοινωθεί) |
Κεντρικές ομιλίες |
| Παρασκευή 24.04.2026 | 09:00 – 15:00 | Κέντρο Αθήνας
(θα ανακοινωθεί) |
Μαθητικές εισηγήσεις και στρογγυλή τράπεζα |
| Σάββατο 25.04.2026 | 09:00 – 12:00 | 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών – Γεννάδειο | Βιωματικά εργαστήρια για τους 17 στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ |
Διευκρίνιση
Οι ώρες διεξαγωγής του Συνεδρίου ενδέχεται να τροποποιηθούν ανάλογα με τον τελικό αριθμό των συμμετεχόντων σχολείων.
- Οργανωτική – Επιστημονική Επιτροπή
Ζαχαράτου Ευφροσύνη, Φιλόλογος, ΜΑ Νεοελληνικής Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Εκπαιδευτικός του 1ου Προτύπου ΓΕΛ Αθηνών – «Γενναδείου».
Ζυμπίδης Δημήτριος, Σύμβουλος Α΄ ΙΕΠ, Συντονιστής της Επιστημονικής Μονάδας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Κομνηνού Ιωάννα, Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, ΕΚΠΑ, Πρόεδρος ΕΠΕΣ 1ου Προτύπου ΓΕΛ Αθηνών – «Γενναδείου».
Λεουτσάκος Στάθης, Φιλόλογος, Δρ. Παιδαγωγικής, Εκπαιδευτικός του 1ου Προτύπου ΓΕΛ Αθηνών – «Γενναδείου».
Μπατάς Μιχαήλ, Σύμβουλος Β΄ ΙΕΠ, Συντονιστής Επιστημονικής Μονάδας Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Ντελλής Αχιλλέας, Φιλόλογος, Δρ. Κινηματογραφικών σπουδών, Εκπαιδευτικός του 1ου Προτύπου ΓΕΛ Αθηνών – «Γενναδείου».
Φανουράκη Κλειώ, Aναπληρώτρια Καθηγήτρια Θεατρολογίας-Διδακτικής του Θεάτρου (θεωρία και πράξη), Σκηνοθέτις-Δραματουργός-Περφόρμερ, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Χαραλαμπίδου Παυλίνα, Σύμβουλος Β΄ ΙΕΠ, Αναπληρώτρια Συντονίστρια Επιστημονικής Μονάδας Εκπαίδευσης για τον Ενεργό Πολίτη και την Αειφορία.
Χριστοδούλου Νικόλαος, Σύμβουλος Β΄ ΙΕΠ, Συντονιστής Επιστημονικής Μονάδας Εκπαίδευσης για τον Ενεργό Πολίτη και την Αειφορία.
Χρυσοβέργη Ευαγγελία, Σύμβουλος Β΄ ΙΕΠ Συντονίστρια Επιστημονικής Μονάδας Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας, Μαθηματικών και Τεχνών (STEM/STEAM).